torsdag 24. april 2008

Ei lita formiddagsøkt

Etter som Bender var treg i går så har jeg tenkt en del og gått igjennom permen fra hundeskolen. Fant noen notater fra Solveig Trippestad som var verdt og lese på. Jeg har en liten annelse for hva jeg skal jobbe med fremover.

Tok en svipptur innom Bente på farmen, med hensikt og trene på vippa og spise boller. Bente hjalp meg og gav godbiter og Bender hadde et relativt tidlig vippepunkt. Men som Bente sa, betraktelig bedre enn hva det var i fjor. Det som er godt er jo at hun har sett oss så mange ganger før, så hun vet om det er tilbake gang eller fremgang. Det er ikke alt enn husker sjøl.

Vi fikk flytta vippa foran enn rekke med hopphinder slik at han fikk opp litt fart og da hadde vi kjempe økter med super kontaktadferd og farten økte betraktelig og vippepunktet ble nærmere slutten. Belønte med mye lek og det funka kjempe godt. Etter å ha trent flere ganger så avslutta vi med spring rundt og leke med sokkeballen. Følte at fikk belønt når han satte opp farten. Så jeg tror i tilegg til relativt enkle føringsøvelser så skal jeg leke opp farten hans. For den er der, det så jeg i dag, og det er en lettelse. Leste også i artikkelen at noen hunder blir treger hvis fører kommer i front dvs f.eks 4 m i fra, mens med 2 m i fra blir de trigga til og jobbe mer. Så må finne punktet hvor jeg bør ligge også må han få vinne litt i lek så han har noe og løpe for.

Ingen kommentarer: