onsdag 16. juli 2008

Endelig kom pakken vår

Endelig kom pakken fra Cleanrun som jeg hadde ventet på i over 14 dager. Eirin og jeg har spleiset på porto, og vi kjøpte oss "pop up crate" tøy bur som tar minimalt med plass og som bare popper opp. Vi kjøpte også en dvd hver, og jeg kjøpte "Susan Garrett's Crate games for self-control and motivation". Kjøpte også noen leker som er kjøpt spesielt til Saga, men som Bender også syntes var kjempe gode. Burene er mest ment som å være kjempe praktisk når vi er på stevner eller på hytta etc. De er kjempe lette og ser ut som en liten sirkel når de er pakket sammen.

I dag var jeg opp i god tid og jeg har sikkert trent hund i 3 timer. Det merkelige er at det ikke har kjentes ut som 3 timer. Har jo allerede sett hele dvd'n og har rukket og kommet godt i gang med treninga. Endelig har jeg hatt tålmodighet til å lære Saga uten og lure lokke til å gå frivelig inn i buret. Det dvd'n går ut på er å forsterke buret slik at det å komme inn i buret blir en belønning i seg selv. På sikt skal buret brukes i agility treningen og det skal motivere til fart. Dette er sånn type trening som jeg synes er morsomt, og det syntes hundene også. Bender er jo veldig glad i buret, men det er ikke lært inn via frivelig adferd i innlæringen. Har vel lurt og lokket, men nå etter nesten 4 år er det bare å si buret og han piler inn. Han vet at det vanker en godbit.

I første økt er hunden i buret og man mater hunden slik at den setter seg i en sitt innerst i buret. Det er kriteriene for treninga, du åpner døra og hunden skal sette seg og man belønner og lukker døra. Siden Bender også lærte sitten sin slik en gang for lenge siden så gikk det ganske fort. Det tok lengre tid å få han til å automatisk sette seg når bur døra går opp. Han var mer opptatt på og få gå ut. Med Saga så var det vanskeligere å få hun til å sette seg, men jeg ventet bare til hun tilbyde en sitt også åpnet jeg og gav godbit. Etter det så satt hun seg med en gang jeg åpnet døra. Noen runder der de ville ut hadde vi, men da var det bare og lukke døra og vente. Etter hvert så ble begge to gode på å sitte i ro. Det gikk fort og generaliser det at døra også kunne være åpen også. Fikk så en aha-opplevelse med Saga da hun skulle gå ut av buret for så og frivillig gå inn i det igjen. Den adferden fantes så og si ikke. Hos Marianne så bodde hun i stålbur, og her har vi kun flexibur så jeg bygde buret i fra hverandre og fikk den frivelig adferden som jeg trengte. Det som er så morsomt med Saga er at jeg har shapet inn en del sånne små ting og hun lærer så fort. For når det kommer en jackpot så har hun skjønt at det var det jeg var ute etter. Veldig gøy :)

For Bender sin del så kommer denne treninga til å gå fortere siden han har mye erfaring med buret og det faktisk har en kommando. Gleder meg til å generaliser med forstyrrelser og slikt sånn at jeg kan få brukt det i trening. Det blir gøy! Artig med to hunder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tja!
Såg på agipro att Bender e 12:a årets nybegynner! En grund til å feire i helga;)
Kram Ankan & co