søndag 3. august 2008

Endelig hjemme fra Nord-Norge

Da var årets hundeferie over. Vi ankom Tromsø etter ei natt i bilen like utenfor Narvik. Hadde planer om og blogge underveis, men dessverre så ble det ikke tatt seg tid til det.

De to første dagene var det Petter Nordlien som var dommer. Banene var gode og det var mye handling. Etter som jeg har vært en stund i klasse 1, så synes jeg det var kjempe gøy og få prøvd ut en del handling. For å si det sånn var jeg kjempe glad for å ha fått trent på treadel armen like før jeg dro. Det er noe av det jeg brukte mest av alt handlingsmessig på de to første dagene med Petter. Første dagen så startet det hele med vår klassiske feil i konkurranse situasjon slalom feil. Han stoppet helt opp og stod bare og snuset. Jeg tenkte et halvt sekund og lot det hele bare gå og fortsatte videre som ingenting hadde skjedd. Farten tidligere i løpet hadde vært fint og tror det var bra for Bender å få fortsette. Det er hardt og bestemme seg for at farten er viktigst og med hevet hode kjøre videre når det blir feil. Det er mange tanker rundt dette med slalom og jeg kommer tilbake til det senere.  I mellom løpene gikk jeg og prøvde slalomen som var på oppvarmings området. Han feiler på første forsøk, men etter å få rettet det så går han som ei kule. Agility løpet så skjedde det noe med meg før start, og da jeg stod på banen, og gjorde noe jeg ikke hadde briefet på og endte opp på feil side av bommen. Neste hinder var et hopphinder og jeg skulle gjøre et framfor bytte, Bender står på feltet og jeg står og tenker så det knaker... Å pofh så bryter Bender feltet, i dette tilfelle så burde jeg ha tenkt på hva jeg skal gjøre hvis jeg glemmer banen, men det hadde jeg ikke tenkt på.  Jeg bryter og tar feltet på nytt og kjører han videre og tar noen hopp hindre før kommer oss ut. Jeg trakk han fra åpenløpet da jeg syntes han var litt slapp. Vi kjørte jo ganske langt på onsdag og vi var begge sliten. 

Kjenner at presset på meg selv når det gjelder slalom er høyt, men vi mister mye tid der fordi han står der og venter eller demper ikke godt og si hva han gjør. Har diskuterte det opp og i mente med mange og det er tydlig at vi har kommet inn i et dårlig mønster. Av og til ser det ut som jeg kommer for nærme han og at det gjør at han må dempe meg. Jeg kunne sikkert skrive side opp og side ned om hva og hvorfor, men en ting er sikkert vi må komme oss ut av dette mønsteret. Et tiltak er gjort på denne fronten, i går bestilte jeg meg et videokamera så nå skal treningen dokumenteres. En ting er sikkert er at jeg må begrense muligheten for feil på første forsøk og at hinderet må trenes sammen med andre hindre for at det skal ligne mer på konkurranse situasjon. Med tanke på hvor fine slalomene kan være når jeg tar de for seg så er det jo noe han faktsik kan, men det har skjedd noen hopp når det gjelder generaliseringa. 

Ellers så er jeg egentlig ganske fornøyd med turen til Tromsø fordi vi har fått gått tre løp hver dag. Han har hatt rimelig bra fart til tider, og den daffingen som var tidligere i sessongen har det vært mindre av hvis vi ser bort i fra slalomen. 

Ellers så var vi i Lofoten fra mandag til fredag, det var fantastisk! Var også koslig og ha med hund på ferie. Var skeptisk for det første hotellet vi var på, så var det ikke lov til og ha med hund, men det var kun det ene og resten av turen så gikk det bra. En negativ ting i forhold til turen når det gjelder Bender, er at han har startet og vokte en del og er veldig var på lyder og knurrer og bjeffer til av de ukjente lydene. Ellers så har det vært supert og få springe langs hvite sand strender med både kail og hund :) Bilder kommer....

Ingen kommentarer: