lørdag 6. juni 2009

Mye bryllupsplanlegging og lite agility

Ja det har blitt alt for lite trening i det siste. Selv i årsoppgjørs perioden så trente jeg og trimmet hundene mer en det jeg har gjort i det siste. Bryllupet tar litt tid, men det har jeg vært fullstendig klar over at det ville bli litt mindre av min favoritt fritidssyssel. Annica og jeg er nå ferdig med nybegynner agilitykurset for Terrierklubben og det var gøy. Så artig å se at hundene utvikler seg i mellom kurskveldene. Man møter trivelige folk og artige nye hunder og raser. Var en stilig spansk vannhund (hadde aldri møtt en før) som var veldig glad i å hoppe.

Trenings messig siden Ålesund så har jeg trent felt, bakbytter i pølse og hopp på Bender. Vet nå årsaken til at jeg sjelden trener vippe. Har bare vært i Klæbu og den vippa er låst fast til de andre hindrene. Saga har fått trene pølse og hopp. Dessuten så bestemte jeg meg for å lære inn lek en gang for alle. Så det har vi trent mye på. I fire dager så fikk hun kun kveldsmaten ved lek. Hun er blitt veldig shaping klok så det tok ikke lange stunden. Når jeg trente hopp i går så gikk det glatt ann å bruke lek som belønning for så å belønne leken med godis. Det blir som en tileggs jobb for hun, men hun har mye mer iver enn jeg har sett i henne kun i andre settiner som hjemme i trygghetens hule. Håper det her også kan være med på å få hun til å kun konsentrere seg på oss og stenge ut omgivelsene (les:lyder etc) bedre. Maten blir så fort borte så dette gir mye bedre konsentrasjon i mellom øvelser.

Dessuten så leste jeg artikkelen til Eva og Emelie om transporter i mellom trening og øvelser i går. Og det er noe jeg ser stor verdig i for jeg som har mindre motiverte hunder. Jeg forstod også mer hva de mente om belønning. Vi har diskutert i vinter litt det at vi følte at vi ofte belønte hundene våre når det ble feil etter å ha blitt kurset av Eva. Nå fikk jeg litt mer forståelsen av hva som var hoved tanken bak det hele. Ikke sikkert det har like mye betyding for hunder med stor motor, men for hunder som ikke takler å bli feilet så ligger det en del i dette som jeg tror jeg skal utforske mer av. Det å diskriminere belønningen gir også hunden tegnet til hva som egentlig blir belønnet. Så lenge at transporten er trent inn på en slik måte at hunden vet at når transport "øvelsen" er over å det er på tide å jobbe igjen så tror jeg at for mine hunder så vil dette gjøre treningen mer motiverende og enklere å forholde seg til. At man faktisk husker at hunden får være i fokus når den er der og at man kanskje avventer eller transporterer når man pratet med trenings kamerater. Noe jeg skal ta med meg. Dessuten så skal jeg prøve å gå tilbake til det med buret under trening. Ta bare 3-4 sekvenser hvis det er små ting jeg trener på også sende til bur. Ta en bite liten pause der jeg selv kan tenke for så å gå på litt til. Jeg må huske å bruke de verktøyene jeg har ogsom jeg faktisk har brukt tid på å lære inn, men som jeg ikke har brukt videre i treningen.

Ja ja, i morgen skal jeg på slektstreff så ingen hunde trening, men håper på å få meg en økt kanskje søndagskveld. Jeg ble for sen til å melde meg på Røros..... Bra for bryllupsforbredelser, men buhu for agilityhjertet mitt. Ja ja satser på å bli lykkelig gift, så tar vi agilityen etter på, han vet jo hva han går til :)

Ingen kommentarer: