torsdag 5. juni 2008

Lenge siden sist

Det har vært så snasent vær at man har ikke tid til og blogge så mye. Men denne uke og neste, er jeg gressenke så kanskje jeg får gjort noe.


Liten oppsummering:

Var på kurs med Eva Bertilson 17 mai helga og det var strålende. Den beste bursdagen i mansminne! Så mens flaget vaiet i vinden så sprang vi med de firbente. Dessverre så var jeg så sliten i mellom dagene på kurset så jeg fikk ikke blogget. Noe jeg selvfølgelig er irritert på meg selv for nå. I korte trekk så fikk vi vist når jeg kjører med Bender så er det veldig viktig og få styrt akslane i riktig retning. Hadde et fremforbytte på en lang diagonal hvor det var vanskelig for meg og holde possisjonen, til Bender var fest på hinderet og det å gjøre en veldig tydelig endring av retning. Hadde også med meg Asa noe som lettet kurset da jeg var redd Bender skulle bli dau i løpet av helga. Kontaktfeltene fungerer som smurt og jeg må nok ta meg på tak og lag skjema slik at jeg må få generaliserte det videre. Dessuten så har jo slalomen vært et problem, og jeg viste Eva hva som skjer. Hvor hun rådet meg til å klikke på forskjellige plasser i slalomen og spring videre hvis det skjærer seg i en bane. Ellers så var det masse gode råd og få og det var ei innholdsrik og flott helg.

Så har vi hatt årets første start. Vi trente en del små greier før helga og jeg hadde virkelig tatt meg sammen og belønnet på forskjellige steder og generalisert en hel del.









Det som var så deilig med denne helgen var at jeg hadde lagt en plan. Det deilige med det var at jeg fulgt den :)
På lørdagen startet hopp løpet med to hopp og en tunnel, så en ekkel inngang i slalomen. Bender var ikke på nett. Han jobbet ikke i slalomen i hele tatt, men hadde jo lagt en plan på forhånd så vi sprang videre og fullførte hele banen. Resten av banen gikk det kjempe bra, og han fikk sin lille snuseske med leverpostei. Etter på kom jeg på at jeg hadde glemt og lekt han opp før start, da jeg vår nr.1 og det hele ble litt stress.
Agility'n så skjedde det samme med slalomen, men han jobbet etter feilen og var veldig gira på og løpe. Kontaktfeltene gikk helt etter boka!
Så var det søndag og vi var litt mer på notene. Skulle selvfølgelig prøve slalomen før vi gikk inn og det endte med liten vell vilje fra Bender si side. Som dagen før så hadde jeg en plan og målet var og prøve på nytt og se om han kunne få det til på andre forsøk. Jeg la meg i bakkant og var veldig bevist på å la han jobbe selvstendig. Det klarte han bra og han fikk en 2.plass og et napp i hoppklassen.
Agility'n var vårt første feilfrie løp! Det var sinnsykt herlig og adraline var høyt en periode. Vi fikk også første plassering i klassen, men vi var ikke så mange deltakere, moro allikevell.

Ellers så har vi trena en del agility og vi har gått årets første spor. Annica og jeg tok oss på tak og gikk ut spor til 4 hunder en onsdags ettermiddag. Vi har lagt i fra oss stresset om vær og føre forhold og tar det som en glede hvis de går sporet og får pinner. Bender gikk strålende og mista kun en pinne, den første. Med tanke på hvor lang tid det er siden så er det virkelig bra. Gjelder bare og stole på hunden for dette er jo noe de kan. Gikk også et spor på lørdag og han fant jammen meg alle pinnene da også og fikk store utfordringer når det gjelder endringer i terreng.

Ingen kommentarer: