tirsdag 28. april 2009

Laber oppdattering for tiden

Ja nok en gang så er det lenge siden sist. På treningsfronten så har det skjedd små greier. På søndag var vi hos Lillian og fikk trent litt. Tok en kombinasjon som ble gjort på Thomas Thisen kurset. Det var konstruktiv diskusjon og vi ble enig om hvordan det skulle gjøres og ikke minst så ble det ganske bra. Siden Lillian har en legg skade, ( det å være agility utøver er rene skjære topp idretten), så kjørte jeg litt med Robin. Herlig hund og kjøre med, det er artig å kjøre med store hunder i blandt. Han er et annet ytterpunkt i forhold til Cisco, kan du si. Artig at han ville jobbe med meg.

Saga fikk også prøvd seg og fikk noen gode kombinasjoner. Hun venter ikke like mye på belønning mellom hvert hinder og drar fint på. Hun utvikler seg bra på hver nye trening. Hun har uansett veldig god motivasjon og det er mye mer skjelden at hun blir lav nå. Lydighetskurset har gjort underverker både for fører og for hund. Bender fikk straff med at jeg kjørte ett par runder med Cisco og det funker kjempe fint. Her må jeg være mer konsekvent. Hvis han ikke jobber med intensivitet så er det bare å gå og legge seg.

I kveld så har vi gått en tur i nær området og jeg har sekken full av slalom utstyr. Så vi tok en slalom økt på Hoeggen skolen. Startet med Saga på 4 pinner og tror du ikke vi kom oss til 8 i løpet av kvelden. Annica og jeg har diskutert litt angående det å være for lenge på 4 pinner ved bruka av 2*2 metoden og jeg tror det er litt av årsaken til de utfordringene jeg har hatt med Bender. Det var ganske stilig å se Saga gå de først 6 pinnen første gang. Hun jobbet som de alltid hadde stått der. Hun trøblet litt innimellom i etterkant, men det virker som det er litt testing. Er det mulig at det kommer belønning på andre måter?

Det Annica og jeg har diskutert ble forserket når jeg kjørte Bender. Jeg trente innganger med 6 pinner, så når det kom på 8 pinner så fyker hunden ut etter 6 pinner. Jeg var veldig flink i dag til å være konsekvent. Ved feiling så får han feil signalet også går jeg å setter han i bånd. Saga får så trene litt før vi prøver igjen. Han testet det ganske mange ganger på rad, men jeg avsluttet med to forskjellige innganger hvor han lyktes på begge forsøk. Jeg fikk også trent litt lek med Saga. Hun jager kjempe fint og drar litt i leken også. Jeg bruker klikker for å forsterke adferden og det funker fint. Hun responderer bra og jeg varierer tiden i mellom klikkene. Jeg klikker også for jakt og ikke bare at hun drar i leken. Det er nesten sånn at jeg angrer på at jeg ikke har tatt meg på tak tidliger. Så takk til Marthe og Håkon som fikk meg i gang :)

Så til helga så blir det konkurrering på Lundamo. Stiller bare med Bender denne gangen, men har meldt på Saga til hopp når vi skal til Møre i slutten av Mai.

Ingen kommentarer: