fredag 27. mars 2009

Torsdagtrening på Stjørdal

Det tok litt tid før vi kom oss på Stjørdal igjen, men jammen hvor glad jeg er for at vi kom oss i vei i går kveld.

Snakk om å komme til dekket bord. Der stod en helt ferdig bane som Gøril med Toller hadde bygd. Tusen takk for det. To av mine veldige trivelige treningsvenniner Annica og Lillian var også der. Jeg våknet torsdag morgen og hadde bestemt meg i det jeg spratt ut av senga at jeg bare måtte få trent. Annica og jeg hadde på onsdags ettermiddagen en liten diskusjon om adferd på vippa og jeg kjente motivasjone for Saga's debutt på vippa var der.

Jeg hadde kjøpt grillet kylling til middag og ei søt lita terrier tispe var klar for kylling fest. Vi startet med å få hun til å hoppe opp fra siden også skulle Annica vippe så det ble en bump. Hun var veldig forsiktig, og hennes største utfordring var å hoppe opp på vippa. Siden hun søkt veldig fint opp på vippa så fikk hun gå hele. Hun syntes selve vippen var ekkel, men motivasjonen for mat var større så hun overvandt deler av frykten. Siden jeg har en plan om at hundene skal springe så lang ut som mulig for den starter å vippe så lot vi hun gå langt ut, mens hun spiste kylling samtidig som vi senket den. Det morsomste var at hun syntes det å gå over kanten av hinderet var værst av alt, hunder er så forskjellige :)

Jeg og Bender fikk kjempe fin konkurranse trening og det er jo en stund siden sist. Stortsett det som var av feltadferd var fraværende, men vi tok hindrene om igjen så det ble bra trening. Hadde en kjempe fin runde med slalomen i banen hvor jeg lot han søke inngang selv og jeg lå ett par meter på utsiden og fikk til en fin serpentin. Pølsa bommet han på, men motivasjonen og farten var det ingenting å si på. Bender fikk pause mens jeg jobbet med Saga på vippa.

Saga krøp første runden over møne og syntes alt var ganske ekkelt, jeg belønte flere ganger første runden og etter hvert så løsnet hun betraktelig. Adferden to på og to av sitter kjempe godt og hun søkte godt mot hinderet. Eller så ser det ut som at hjul trening på skolen bort i gata her har hjulpt masse for hun søkte kjempe fint på hjulet.

Bender skulle få kjøre banen en gang til hvor han faktisk bjeffet av entusiasme før start. Ser ut som jeg nå kan høste gleder av å ha to hunder, hans motivasjon for å samarbeide med meg har økt betraktelig. I og med at jeg også kun belønner med mat og at vi har aktiv sultestreik for begge hundene så er han mer ivrig nå. Det er lite av maten de får som ligger i skål.

Siden det alltid er spennende å gå baner med Bender i og med at han stort sett feiler i slalom så hadde jeg hittil åretsbeste fall. Jeg var så ivrig på å se på slalomen hans hadde jeg helt hadde glemt å sjekke hvor jeg selv sprang. Dermed sprang jeg rett ned hinderet som jeg egentlig skulle serpentine. Det fine med det hele var at Bender ikke gjorde seg noe av det og at når vi startet igjen etter på så feilet han på slalom og da brøt jeg og satte han i bilen. Det var tøft det....

Det er årets strategi for slalom, så det er mulig jeg må ofre noen av vårens konkurranser på det. Skal på fejkstevnet på søndag så jeg får muligheten igjen.

Ellers så går det veldig bra med utfallene mot andre hunder i bånd. Det har ikke vært utfall på ca 1 mnd omtrent. Mamma gikk tur med begge to i dag og da hadde de møtt 4 hunder hvor alt hadde gått smerte fritt. Deilig å se at vi kommer fremover med dette, så jævlig irriterende og måtte unngå møte situasjoner for hvilken som helst pris.

Ingen kommentarer: