søndag 13. september 2009

Hund og kropp

Det her ble en litt annen uke en antatt. Vi var på Heimdal Dyreklinikk på onsdag og fikk hundefysoterapi. Dette etter oppfordring fra Vappu etter hoppteknikk kurset i helga som var. Ja, ja, jeg er lett påvirkelig og hadde litt for mye penger på konto. Dessuten så er det jo mine yndige små, og det legges ned noen timer med jobb både på hundetrening og kos, da vil i hverfall jeg ha bekreftelse på at alt er bra.

Det var jo i utganspunktet Saga, men i og med at Bender har HD, og brukes i ag så var det greit å få sett over gutten. På Saga fikk jeg fine tilbakemeldinger når det gjaldt kropp og muskler. Hun var litt stiv, men løsnet veldig lett. Fikk som råd og bygge opp det indre muskel skjelettet også kjent som pilatesmuskelen. Så fikk bekreftelse på det Vappu sa. Siden ryggen er litt lang så trenger hun mer slike muskler for hun trenger mer styrke til å holde opp ryggen. Fornuftig nok :)

Så var det vår kjære B-boy. Han var veldig stiv i skuldrene, men fikk løst opp fint og jeg fikk tips på hvordan gjøre dette selv. Når det gjaldt bakparten så bør han få mer muskler der. Fikk også tips på det. Etter hvert som hun maserte og gikk igjennom kroppen så var det nesten så han høgde i damen. Han var øm i bakryggen og hun hadde mistanke om forkalkninger. Hun sa jeg burde følge det opp, og kanskje røngten hvis jeg ser forandringer. Fikk flere tips om hva jeg kan gjøre for å bedre dette.

Jeg bestemte meg for å bestille time til røngten og har time den 22. august. I går ettermiddag kom vi hjem ette en liten shopping tur. Nye løpesko må til når man har startet å løpe. Iallefall så kom Bender ut som vanlig og Jens hilste og tok på han. Han hylte som en stukket gris og ble lav. Etter en stund så hylte han til igjen uten at vi tok i han. Så skjedde det igjen når han hoppet ned fra divan også igjen når kan skulle gå opp etter en kort lufte tur. Det var helt grusomt. Etter en telefon til Annica så gikk jeg ganske forsiktig igjennom kroppen hans, men fant ikke ut noe. Han laget ingen lyd da. Så gav han lyd når han svingte til høyre, og det er det eneste jeg har sett som har gitt han smerter i tillegg til når han landet i hoppet fra divan. Ikke særlig trivelig alltså...

Får jo en del tanker i hodet av sånt. Han er bedre i dag og ser til nærmet normal ut. Blir interessant å se hva røngten vil si oss. Har lest litt på nett i dag om forkalkninger i ryggen, folk sier mye forskjellig og det er en del som kan gjøres så tida for vise hva som blir gjort. B-boy er jo bare 5 år, og det burde jo i utgangspunktet være nesten 10 år igjen av livet hans. Konkurranse menneske i meg sier jo selvfølgelig, typisk nå når vi begynner å nærme oss klasse 3. Veldig egoistisk tanke, men sånn er det bare, selv om jeg for alt i verden ikke ville vært foruten Bender selv om det betyr at vi ikke kan konkurrere i agility så føles det litt surt. Vi krysser fingre :)

Forøvrig så fikk jeg litt inspirasjon så jeg har trent apport i dag med begge hundene. Saga vil faktisk ikke spytte ut apport bukken, mens Bender gladelig spytter den ut. Ja ja de er jo to helt forskjellige individ så skulle jo bare mangle at jeg fikk litt utfordring :)

Ingen kommentarer: