søndag 11. april 2010

Sølat agilitytrening

Ja jammen har det blitt vår på Melhus. Det var fire digre søledamma i ridehuset så det begrenset seg på baneoppsett. Satte opp et hopp på skrå foran en slalom og ett etter, mens det på siden stod en U med hopp og tunnel. Satte på bøylene på slalomen, og Bender testet ut andre muligheter enn ved å hoppe over bøylene. Så når han innså at eneste mulige måten å få belønning var faktisk å gå slalom så ble det da ikke så verst. Farten og gleden har han i allefall mye av og det er jo veldig gledelig siden det er lenge siden han har vært med å trent.

På begge hundene teste jeg litt tunnel kunnskap, Bender overasket meg betraktelig. Jeg fikk faktisk ikke feilet han og da sendte jeg han igjennom å løp andre veien, men han tok tunnelen og jeg tror faktisk Madelen ble litt imponert. Jeg fikk også trent på å springe på baksiden av U-tunnel noe som jeg skulle ha trent på for lenge siden. Saga's kunnskap er nok litt begrensning så ved at jeg sprang på yttersiden var nok litt merkelig. Jeg hadde bestemte meg for å ikke gi meg så jeg sto bare og avventet. Hun brukte loddene på tunnelen som target og prøvde en del ting før lyset kom på. Ellers hadde vi finne økter hvor hun tok veldig i når hun løp. Litt snusing hadde vi i bakken i dag, men om det bare var pga godbitene til Madelen som lå litt her og der, har jeg ikke tenkt å spekulere på, har det bare notert.

Jeg klagde litt til Marianne før jeg gikk inn å trente i dag, og jammen er ikke det typisk. For selv om hun gikk litt i et "redselskoma" etter og ha hørt en skarp lyd ute. Dette skjedde mens jeg trente Bender, og jeg så på avstand at hun ble litt i koma, men når jeg kom med mine hjemmelagde lammegodbiter så var det glemt og hun gikk i jobbe modus. Det er sånne ting som gjør at hun er herlig. Hun har en flott attityd når hun er på, og man får lyst til å kvele hun når redselen slår inn.

Så forøvrig en episode av Cæsar Milan, her om dagen. Selv om jeg ofte ikke er enig i det han sier, da det finnes lite vitenskaplige bevis på mye av det han sier, så sa han noe klok og det er hvor flinke hunder er til å ta inn våre følelser. Der av hvor viktig det er at man faktisk holder hode kaldt slik at man får overbevist hunden om noe annet enn det den egentlig "mener". Jeg vet jeg har forsterket Saga's redsel en del ganger, så akkurat nå så jobber jeg litt med meg selv slik at jeg kan få hjelpa hunden istendenfor å være med på å forsterke redselen.

Har virkelig notert dette denne våren at når man jobber med redsel så er det virkelig et belønningshiarkiet, og det gir en god indikasjon på hvor ille redselen er. Noe som gjør dette litt mer komplisert når man går på tur, f.eks en høylyd som f.eks potta til en motorsykkel eller en krass bildør så må jeg ha noe ekstra godt i lomme alltid for de vanlige godbitene spyttes ut.

Ellers er jeg godt fornøyd med dagens trening, og jammen fikk jeg trent hoppteknikk også så nå sover Saga søt. Nå er det middag!

Ingen kommentarer: