lørdag 10. april 2010

Ny slalom trening

Da har endelig bøylene til slalomen kommet og jeg har startet å trene om slalomen med Bender. I og med at Bender nå bor hos min mor til daglig, er han veldig på og vil trene når vi er sammen. Han er elendig på innkalling og mer hverdags lydighet som jeg setter pris på, men jeg har fått tilbake lysten til å trene agility med han. Han er i veldig fin form fysisk, da han får mange turer og mer jevn trim enn ved å bo her. Det har også til tider vært min dårlige samvittighet, da jeg inni mellom når jeg har hatt det travelt har måtte velge mellom mental og fysisk trening. Etter at vi oppdaget forkalkningene i ryggen så ligger det og ulmer i hodet mitt av dårlig samvittighet. Han har jo i vinter vist til å være litt stiv i bakparten, men tror det har hatt sammenheng med den kalde vinteren.

Så til treningen. Hadde vår første økt på mandag borte til Annica. Det han gjorde først var selvfølgelig å hoppe over bøylene. Jeg gikk tilbake til en 4'er slalom for å bare få han ut av det. Etter det var gjort noen ganger så hadde vi noen runder der han var veldig fin både i fart og rytme på 8 pinners slalom. Så igjen etter å ha økt til 12 var han slik at etter den 10 pinnen hoppet over bøylene for så å forvente belønning. Belønnet med pinne og fikk en rimelig grei intensitet, men kanskje litt i overkant av hva jeg egentlig vil ha. Det han er blitt lekt masse med pinne så er det også kommet litt negativt stress i det også. Jeg varierer hvor jeg er hvordan jeg løper og det så ut til å vippe han litt av pinnen at jeg løper forbi. Så noen tendenser til demping, men i og med at det kun er en mulighet til å komme seg ut eller å snu så blir han iallefall ikke stående i ro.

Hadde så igjen en trening på onsdag, og da var jeg våg gal og tok de bort. Gikk fint, ikke så veldig mange feiler, men vi hadde noen interessante observasjoner. Han har jo virkelig fått trent slalom mye, så når han feiler så hopper han over de to siste portene. Han fikk dårligere rytme etter at vi satte på de siste 4 pinnene. Det er som han synes det er en uendelig lang rekke og gir litt opp. På 8 pinner har han en kjempe fin rytme og det går fort. Så det som blir videre er å fortsette med bøyler mens jeg lager forskjellige lyder, springer forskjellige retninger og må ikke glemme å ta hinder også etter på etter hvert slik at det blir mer konkurranse likt. Han skal ikke ha muligheten til å gjøre feil.

Så for vi håpe det går i riktig retning og at vi er klare for konkurrering i mai. Ellers så må vi få grunn trent litt på felt adferden som begynner å bli litt rusten. Skal benytte meg litt av tipsene vi fikk på David Munnings kurset.

Sags får et avsnitt i morgen for nå er det natta, (les:siste tur).

Ingen kommentarer: