mandag 8. september 2008

Travle dager for gjengen

Ja det har vært en vill uke og lite tid til trening av voffser. Kan starte med hva vi har gjort. Tirsdags morgen var vi på Nidaros banen kl. 7.30. Hadde da med bur og startet Bender derifra og kjørte slalom. Første forsøk så var farten bra, men fjusket på pinne 8 eller 9. Det som var deilig at det var totalt noe helt annet enn hvordan det var på kurset. Kjente han så inn i en enkel inngang rett frem med belønning i enden. Hadde så fire perfekte repitisjoner og avsluttet med det. Etter på så hadde jeg bare noen hopp hinder slik: - -

                                                                        -

Kjørte kun sirkel en U hvor jeg varierte på hvordan jeg belønnet. Noen ganger så sendte jeg han ut også stakk jeg.  Når svingen var tatt kom han i god fart mens vi fortsatte frem over. Noen ganger så stod jeg og belønte rett etter svingen. Har kommet frem at jeg må varriere, men hele tiden være sikker slik at hunden ikke rekker og trenke. Etter på tok jeg fremforbytte på det ytterste hoppet. Stod i posisjon ved hindret og startet han. Føles godt etter kurset og vite litt mer når jeg skal starte bytte. Saga hopper etter snuse eske og hun sikter seg så fint inn og er ikke like avhengig, men takten for hun er også viktig.

Årsaken til at det er lite trening er at jeg har fått jobb. Har derfor brukt tida på meg selv, men har gått tur med Saga helt alene med en del andre hunder. Artig og se hvor lite som skal til hun trenger bare generalisering. Tommy en flatt på 6 mnd var litt skummel på tirsdag, men på onsdag så var det bare gøy. Saga har også vært med på hyttetur sammen med mamma og Jan. Bender og jeg var på Gauldalbanen på dugnad. Eirin og jeg malte doen grønn og var veldig fornøyd. Vi gikk et spor i mellom også, og Bender fant sine tre pinner og var glad. Dessverre så fant han svart skit som han rulet seg i mens vi egentlig gikk spor. Vi tok så med oss Asa på tur, slik at de fikk sprunget litt siden Bender skulle være hjemme alene hele kvelden/ettermiddagen. På søndag var vi på sykkel tur til Statoil og det tar faktisk litt tid siden han i hovedsak bare skal trave. Rolig var han nå hele dagen så det var fin trening for guten... 

I dag har vi vært på trening sammen med Marianne. Vi gikk oss en tur så hundene var godt oppvarmet, og Luna (mora til Saga) hadde løpetid så Bender klapret tenner veldig bra.

Vi kjørte en slalom og på første forsøk var den feilfri og god fart. Vi hadde faktisk kun en feil slalom på de repitisjonene jeg kjørte i dag. Rar vippe hadde vi i dag iallefall, vi kom i kjempe fart og Bender stod helt på tuppen av vippa og hoppa rett av. Ligna noe jeg ville ha kalt en belger vippe :) Har aldri skjedd Bender før så var veldig overasket. Nok en gang så kom jeg på at vi skal konkurrere til helgen og det var bra for Bender hoppa rett over feltet. Så viktig å få trent på alle deler selv om man skulle tru at det var ferdig generalisert.... Ikke for det har ikke helt glemt fjuske feltet på forrige konkurranse og det hadde tydligvis ikke han heller. 

Har også en erkjennelse og komme med, Bender er båndaggresiv! Og høstens/vinterens mål blir og ta dette på alvor og få trent det bort og siden torsdag så har det vært tre bjeff og ingen ville utfall så jeg ser jo fremgang  når jeg fokuserer på det. Årsaken til at jeg faktisk har gått litt inn i meg selv var en kommentar da vi var ute og gikk tur en ettermiddag. Selv om jeg faktisk ikke bruker og bry meg så sinnsykt mye om det så gikk det litt mer inn på meg en jeg ville. Er jo ikke så morsomt å gå tur med gneldre bikkje nr.1 så nå skal det skje :) Godbit skal bli løsning på alt, og jeg skal unngå situasjoner til han tigger godbiter med en gang han ser en hund. Har lest en artikel http://www.asashundar.se/articles.php?cat_id=8 om det og den passet litt med hvordan jeg har prøvd og jobbe med det tidliger. Bender synes Tommy var kjempe ekkel når han gikk i bånd, men når han gikk løs så viste han ingen aggresive tendenser, så nå blir det hard trening. 

 

Ingen kommentarer: