mandag 29. september 2008

Kveldstrening på Gauldalbanen

I dag ble det en tur alein på Gauldal. Supert med lys no når det e så mørkt. Dagens tema for den store (alias Bender) var slalom i høy fart. 

Fikk belønna stå still i start og belønna en loop i starten. Ellers så funka han ganske greit, men hadde litt problemer med slalomen når farten ble stor. Kom faktisk på nå at det faktisk er slik at jeg ikke oppfører meg sånn som jeg har gjort i det siste med fart. Jeg har faktisk prøvd å springe forbi han med stort hell. Dessverre så gjorde jeg ikke det i dag, og det har med at jeg selv fikk litt konkurranse feeling og tør ikke stole på han. Ellers så er motivasjonen kjempe for tida. Han jobbet på som bare det :)

Den lille (alias Saga) jobber fortsatt med slalom, i helga gikk jeg videre med fire pinner kl to og kl åtte. Hun har nesten ikke feilet, men i dag kom de. Litt vanskelig inngang, og hun tar kun pinne tre og fire, dvs hun går i mellom de og hopper over. Hun var ganske søt der hun stod og var forundra over at det ikke kom noen belønning. Etter feilene så hadde hun kjempe fine innganger med litt vanskelige innganger. Dette går virkelig rett vei og er herlig å se. 

Jeg har også sett Foundation jumping med Susan Salo og har stor tro på teorien. Jeg satte opp to hopp, eller dvs kun en lite hopp og et hopp hinder med skål. Hadde glemt å ta med videokamera så får ikke sett det. Ca 1,2 m i mellom bom og hopp, poenget er at hunden skal tenke på steget i mellom. Saga fikk flere steg i mellom, mens Bender h adde et. Susan sier noe viktig i filmen at når vi "presser" hunden til å hoppe høyere må vi belønne hunden med å hoppe mindre høyt neste gang. Jeg presset dessverre Bender for hardt og fikk vegring på hoppet. Så veldig godt hvordan den teorien funket. Etter på var motivasjonen veldig lav. Det som var var at jeg høyna hoppet to ganger på rad... Ikke etter teorien kan du si. Og det var veldig innlysende at det ble veldig vanskelig etter på.  Typisk meg og presse han så hardt... Men men det er jo liksom vår greie det. Bra han er test hund for Saga :)

Saga funket fint og denne treningen skal jeg fortsette med hos begge hundene. Men kamera er en nødvendighet! 

Ingen kommentarer: