torsdag 3. september 2009

Endelig gift og hundelivet er i gang

Da har vi vært gift i litt over 1 mnd, og ja livet mitt har endelig normalisert seg litt. Har aldri satt så mye pris på hverdager, og det er jo bra er jo flest av de :)

Uka her har jammen vært bra. Før jeg begynner med hunderiet; et tidsbesparende middagstips som vi prøvde ut på onsdag. Skrell potet og ha i vann i en kjel som vanlig, sett på lav varme, gå en time i marka med hunder og ektemann. Å når en kjem hjem er poteten klar til spising, og da gikk det fort å varme saus og kjøttkaker. Middagen tok lissom 10 min istedenfor 40 min og pesende hunder som venter på tur.

På mandagen jogget jeg med hundene og kaillen. Tror det er over 3 år siden jeg jogget sist og jeg har vell aldri giddet å gjort det med hundene. Det gikk bedre enn forventet, men jeg har jammen vært stiv. Det var jeg helt til vi kom oss i marka på onsdag, da løsnet alt igjen :)

På hundefronten har det skjedd mye. Har vært på to helger med NKK insturktørutdannelse og ei helg med agility konkurranse. Det var trønderhelga på Stavsøra hos Nidaros. Det ble ei topp helg. Bender tok to napp og to førstepremier og en andre plass i agility. Sist, men ikke minst, Bender tok slalomen med iver og fart. Herlig! Da mangler i ett napp i hopp og to i agility. Det er ikke så mye konkurranser igjen i år, men akkurat nå så spiller ikke det så mye. Har vært veldig glad :)

På Saga fronten så har vi nå fått litt fremgang igjen og det var deilig. Siden vi kom hjem for 3 uker siden så har hun ikke fått et eneste måltid uten å måtte dra i leken sin. Etter første NKK helga så ble jeg inspirert av leken til Randi som hun hadde laget til sin Rejki. Nå var den både stor og litt lang, så jeg halverte Ikea pleddet i flis både på langs og ihvertfall i bredde og lagde en fin flette som dra leke. Får hun sånn passe på avstand slik at man ikke får demping etc...

I dag har jeg vært på Fremo og vært hjelpeinstruktør på agilitykurs sammen med Annica. Vi kom i god tid, og jeg hadde bestemt meg for å ta en liten økt for å se hvordan frøkena jobba. I og med at hun henger så fint i leken så hadde jeg bare tenkt å sjekke hvor langt vi var kommet i forhold til om jeg kan begynne å belønne med lek. Nå bør det nok fortsatt komme mat en god stund til når hun leker, men for en frem gang. Stressnivået var mye høyere og jeg syntes jeg så mye mer intensitet enn jeg har sett på lenge. Tok en rimelig kort økt, og hun fikk fiskekaker for jobben. Etter på tok jeg en liten runde med en tauknute som har en plast dings i midten for å se om jeg fikk hun til å holde. Det har vi trent lite på, men det skader jo ikke å prøve så jeg gav hun den og hun holdte fint til jeg gav slipp kommando. Dette gjorde hun kjempe bra og jeg tenkte at jeg skulle driste meg til å kaste leken og jammen aportert hun ikke den også.

Dette er en milepæl for oss to. Jeg har fått utløst denne adferden tidligere, men ikke på en slik måte med både stressnivå og herlig intensitet. Jeg rygget når hun tok tak og når hun kom opp på siden så måtte hun vente på slipp signal. Hun prøvde en eller to ganger på å slippe, men når det ikke kom noen belønning så forstod hun oppgaven og apportere den igjen :) Jippi jippi jippi!

Kjørte en runde etter kurset også, å fikk utløst samme herlig intesitet som man bare har fått ut hjemme. Digg å komme noen vei. Det var skudd på Fremo også, men det går bare bedre og bedre.

Men nå blir det natta så skal jeg drømme om agiliy og moro med Saga!

Ingen kommentarer: