onsdag 9. juni 2010

Travelt med valp i hus

Ukene flyr og valpen, Bella er ikke en gang nevnt i bloggen. Det er nok på grunn av at hele hundeholdet er snudd på hodet. Mine gode venner har jo vært litt bekymret, da jeg forlot landet for fem dager i Riga etter å ha fått valp i hus var jeg helt utslitt. Hvem husket hvor mye jobb det var med valp i hus. Skriking, biting, tissing og bajsing er ord som oppsummerer det meste.

Nå er Bella blitt 12 uker og er jammen på god vei til å bli en aldeles super hund. Hun er underbitt, men sjarmerer de fleste. Hun er aktiv og terrier til tusen. Hun er motpolen til Saga og henger i alt som er løst og fast. Finnes ikke redd, og er en ordentlig bølle. Tok ikke mange dagene før Bella ble Bølla. Selv om hun er som valper skal være så er hun også veldig trivelig og god. Bare vi får terrier'n under kontroll så blir dette super bra.

Kjapp oppdatering. Bender fikk to napp på Oslo hundeshow, et i hver av klassene. Takker til Rune og Ellen som redigerer og filmet. Her er løpene. Var en super tur, takker Annica og Marianne for det. Gikk til en åpenhopp finale og adrenalinet tok overhånd så det endte i disk, men jammen hvor kult. Bender har nå tre napp i hopp og to i agility.

På kurs fronten er det aktivt. Fikk valpekurs for kommende stjerner hos Canis med Morten Egtvedt, som observatør av Jens i bursdagsgave. Går nå med Bella på et intensivt valpekurs hos Eirin og Sissel på Sportshunder. Har holdt et nybegynner kurs sammen med Lillian gjennom Gauldal. Dessverre ble det ikke fylt opp, men en god start som instruktør allikevel. Jeg har også vært med som vikar for Bente sammen med Eirin på nybegynner kurs agility og agility 2 kurs. Det har vært morsomt. Så det er ikke rart at man ikke har tid til å blogge.

I kveld har vi hatt andre kveld på valpekurset. Bella har fungert kjempe fint. Ligg, stå, gå pent var temaet. Ligg for første gang, kom så langt at godbiten kunne være på ryggen og hun tilbydde adferden. Stå har jeg belønnet en del i hverdagen og den fikk jeg også frem under baklengs marsj. Her belønnet jeg med lek, lettere å holde labbene i bakken da. Har fin kontakt og gå pent er fint ved foten. Har vært konsekvent med belønnings plassering ved venstre fot ved starten og det ser ut til å høstes nå. Har bestemt meg for og ikke tollere snusing ved trening meget forsterkende for snusemumeriken.

Det var alt for i dag, hvis ikke blir jeg nok kastet ut av soverommet!

Ingen kommentarer: