torsdag 17. juni 2010

En liten kveldsøkt

Var inspirert etter å ha hatt siste kurs kveld med Morten Egtvedt, til å trene litt stimulus kontroll. I kveld gikk vi igjennom disse stegene i stimulus kontroll.

1. Form fram adferd X frivillig (til flyt-nivå)

2. Gi signalet samtidig som adferd X utføres frivillig

3. Gi signalet like før adferd X utføres frivillig

4. Forsterk kun når adferd X skjer etter at du har gitt signalet (og lær hunden å vente gradvis lenger på signalet)

5. Gi signal for Y (eller "tullekommandoer") og ikke forsterk hvis hunden utfører adferd X (gi deretter signal for adferd X og forsterk)


Har i det siste jobbet med en ny ligg på Saga hvor haka skal i bakken. Vi har diskutert en del om hvorfor legge på kommando tidligere før adferden er 100 % perfekt. Jeg har ikke helt følt meg komfortabel med det. Vet at jeg sitter å dveler alt for lenge på trinn 1 og 2, men i kveld så kom det frem at helt spesifikke adferder må man fortsatt gjøre slik man vil ha de. Derfor føler jeg ikke at tiden jeg har har vært på trinn 1 ikke er bortkastet. Spesielt siden jeg trener om denne adferden, som tidligere hadde en annen utførelse. I starten kom haka etter en stund, men nå kommer den frivillig på første forsøk. Den popper fortsatt opp etter klikket, men med omvendt lokking og forsinket klikking så løste det seg fint. Hadde en kjempe økt på det i kveld. Omvendt lokking og forsinket klikking, er noe av det jeg har lært mest av under valpekurset hos Morten, og vil ta med meg i videre i treningen.

Bella har også fått en fin frivillig ligg så der la jeg på kommando og gikk til trinn 2 og litt på trinn 3. Ser det er lett å hoppe litt over trinn 2, og de går vell litt over i hverandre. Må bestemme meg om det med hake, men den har nå kommet naturlig, også synes jeg den er søt og egentlig et lettere kriteri med tanke på at albuer er i bakken etc... Jeg avslutter alltid med lek på siste klikk, kjøpte en ny lek på Canis i dag en Gappy ball med trå, takk Annica for lånet av pengene. Den ble terrier'n glad for i alle fall :)

Ellers så har jeg gått et spor med hver av hundene og det gikk kjempe fint. Bender gikk også som en kule på agility banen. Det funker kjempe fint og bare trene sammen. Vi setter begge pris på den stunden sammen uten at det blir mas om andre ting. Selv om han til tider er savnet på andre områder. Han har jo en flott personlighet og mye bart!

Ingen kommentarer: