mandag 15. november 2010

Et lite prosjekt, eller skal vi si to....

Har jo et lite redsel prosjekt gående med Saga. Har jo lest en del i det siste og mest i boken; Help for Your Fearful Dog og burde vell i utgangspunktet ha følgt det opplegget helt og holdent. Men det har jeg dessverre alt for lite selv disiplin til. Så jeg har startet et prosjekt der jeg går til en glass beholder og leverer glass. Vi trener da litt på å dytte på flasker og slikt før jeg starter å kaste i beholderen. Jeg kaster samtidig mat på bakken som hun spiser. Kanskje litt tidlig med mot betinging og desentifisering, men jeg sjanger litt. Eller da jeg for noen uker siden gjorde dette en kveld så fikk jeg hun til å spise, også i tillegg trene litt fot. Så da skal jeg prøve meg litt frem. Det smarte med dette er jo at jeg må gå to turer så jeg får jo trent litt med den lille.

Planen for Bella er å få trent på lek med bytting, hold posisjon, også tørr handling. Leste for ikke så lenge siden i bloggen til Fanny, at hun hadde litt problemer med hund i innersving i sirkel treningen. Jeg har kanskje hatt to økter med sirkel arbeid... Så kan vell i første omgang starte å trene, men men... For Fanny hadde et godt poeng i forhold til hvorfor trene innersirkel. Hvis hunden lærer også å springe i innersirkel vil det hjelpe oss i bak om byttene. Mange hunder baller jo ut når du trykker på linja rett før et bak om bytte. Det er jo en tanke som jeg ikke har tenkt så mye på, har som regel bare tenkt at vi har trent bak byttene for dårlig. Så planen med denne hunden er å få trent litt mer tørr handling, så nå når jeg skriver det så kanskje jeg kan gjøre alvor av det :)

Ellers så har vi vært en snar tur på Solsiden i dag, hvor begge hundene fikk seg en 15 min tur alene blant folk, syklister og biler. Det var vell nyttig for dem begge, men Saga syntes ganske lite om bil dører så det er en lyd på trigger listen for redsel i øyeblikket. Bella var trygg og jeg fikk sendt hun rundt et par lyktestolper og lekt en del selv med folk som gikk forbi. Funker kjempe fint, men er litt vimsete og valpete sånn ellers. Kontakten er jeg veldig fornøyd med, hun lar seg ikke forstyrre så mye av nye miljøer. Det var mer blogging enn på flere måneder i de siste par dagene, så det er håp i henganes snøre... Så no blir det natta!

3 kommentarer:

Anonym sa...

ååå sirkelarbeid... kan inte du hjælpa mig med det en dag???
//Ankan

Nina Knudsen sa...

Hvis du hjelper meg med straff, kan jeg ta sirkel arbeid :)

Anonym sa...

Haha - Deal!
Pto straff - læs gærna kapitlet om bestæmmanderollen i Svartbergs bok. Læste igenom den delen igår o dær står att du efteråt ska gå in i "trygghetsrollen", alltså typ kose litt. Du ska varken ge godis eller leka.
//A