mandag 17. november 2008

Agility kurs og Tag-Teach helg

Rett etter jobb var det kursing med Eva og Emelie. Det var første gang Emelie var med, og det ble kjempe bra. Supert team de to!

Jeg kjørte med Bender da jeg ikke har trent nok hinder sug med lille frøken. Dessuten så trenger Bender (og sikker jeg å) virkelig stress momentet med andre hunder og nytt miljø. Emelie oppdaget noe som ingen helt har kunnet sette fingeren på. Jeg springer med bremsen på i svinger og på plasser i banen hvor jeg ikke tror Bender vil gi på. Jeg bremser han med kroppsspråket. Vi har trent en god del deaksellasjon i det siste og det reagerer han fint på å det er jo ikke rart :) Det var tydlig forskjell på når jeg gav på og hadde kroppen i frem over posisjon kontra det å ligge litt bakover lent. Så der har jeg noe å jobbe med fremover, spørs om mine treningskamerater må Tage meg slik at jeg får det til :) Bender var ganske god på å jobbe. Selv om dette ikke er første gang jeg går på kurs i Eva og Emelie stil, så er det grunnleggende som agility messig trening som forsvinner fortest. Det med belønning i riktig hånd etc er vi gode på, men det å leke seg igjennom det hele blir ofte borte. I og med at Bender har hatt en del motivasjonsutfordringer så er det veldig synn at man ikke tar seg på tak og får jobbet seg igjennom dette. Lett å tenke at det tar lang tid. Dessuten så er det jo nok en gang tydelig at man presser for lange økter eller at det blir for mange repitisjoner. 10 sekunder bør man leke med hunden.

Når siste runden skulle kjøres så hadde Bender jobbet seg ferdig. Det var da veldig godt og kunne ta frem nytt krutt i form av Saga. Hun var veldig klar for å jobbe og det ble noen greie repitisjoner. Fikk også gode godbitleketips. Så nå må jeg samle doruller. Mat i dorull blir det nye innenfor belønning og Saga. Leken fungerer mye bedre nå, men fortsatt er hun miljøfølsom og synes det bare er sånn passe. På søndag fikk vi testet dorull som forsterkning. I dag repeterte vi det hele og hun begynte å rive å slite for å få godbiten sin. Så hvis noen har tips om andre ideer istedenfor doruller med godbit i så kom gjerne med forslag.

Ellers så var helgas kurs kjempe bra. Godt og lære noe nytt igjen ;)

Ingen kommentarer: