torsdag 11. juni 2009

Ukas trenings økter

Jens er borte denne uka og jeg prøver å pendle mellom å være hundetrener, aktiv hundeklubb medlemme, bryllupsplanlegger, tante, vennine, datter, hushjelp og spreking. Ehhh....

På mandag så var jeg å trente alene i Klæbu. Fikk noen fine økter og så at jeg tar alle bytter alt for sent. Når jeg kjører med Saga så er det faktisk bedre, farten til Bender har økt, men det har ikke jeg som handler. Han går godt for tiden og er veldig motivert. Synes Saga var treg, men belønte en del med lek og det er nok litt for mye jobb for frøkna enda. Går slalom kjempe fint selv om det ikke er noen fart å si noe om.

På tirsdag var jeg på Fremo med Marianne, Annica, Lillian og Maybritt. Vi satte opp en fin bane med flere morsomme bytter. Vi fikk livlige diskusjoner om trening og føring. Artig! Bender gikk kjempe bra. Saga var betydelig bedre enn på mandag og hun fikk mat som belønning. Søkte slalomen kjempe fint. Ellers så fikk jeg også trent på vippe og tunnelsug. Saga fikk trent bommen. Må trene mer på felt igjen. Lenge siden sist. Sitter ikke like bra som før.

I kveld har jeg hatt litt inspirasjon og har kikket litt på dvd med Create games av Susan Garrett. Vi har trent på at hundene søker til hunde sengene på komando. Jeg har fått mange fine øvelser på start kommando. Bender slet veldig på gå kommando når jeg var stille. Jeg fikk fine treningsøkter med lek i mellom på Saga. Øvelsen gjorde vi slik. Godbit for å søke og sitte/ligge i senga i bli posisjon. Komme til leke på gå kommando. Saga fikk godbit for å lek for så å søke senga. På slutten sendte jeg hun til tre forskjellige senger der jeg brukte kroppen min for å vise rettning på hvilken seng jeg mente. Hun måtte tenke mye og det var gøy både for eier og hund. Når hun ikke kom ut av senga så lukket jeg grinda under trappa for å avslutte øvelsen. Så prøvde vi på nytt igjen. Funket fint det.

Annica spurte meg her en dag hvordan det går med burlekene og jeg har liksom glemt litt hvordan jeg kan bruke det i treninga. Jeg brukte det på mandag når jeg trente og Saga har god entusiasme. Så dette skal jeg bruke meg mer av. I og med at det varrierer litt i forhold til leken så er det greit å kunne varriere belønningen. Det med å bruke senga som belønningsplass har jeg tenkt å overføre til tepper også slik at det er letter å bruke i treningen. Pluss at jeg kan trene det de dagene når jeg ikke kommer meg ut for å få trent. Utfordringen vil jo være kriteriene på hvor labber skal være og slikt. Har planer om å gå for sitt med alle labber i sengen/teppe eller ligg, da kan labbene ligge utenfor kanten.

Ja ja det var ukas oppdattering. Det ble ingen Røros tur på oss, men i forhold til bryllupet og stresset så blir nok det best!

Ingen kommentarer: