lørdag 14. november 2009

Mye innetrening for tiden

Det merkes at det er mørkt og kaldt ute. Fokuset har vært mye på lydighet med Saga innendørs. Utgansstilling er hovedfokuset. Vi bruker fortsatt en del hjelpere som inntil vegg etc, men ser fremgang i treningen. Har filmet meg selv og hadde en plan om å legge ut klippet på you tube, men har tydligvis ikke forstått hvilket format de vil ha. Mulig jeg får sett på det i kveld. Er gress enke og har ingen organisert hunde aktivitet i helga. Lenge siden sist. Forrige uke startet vi på instruktør utdannelse trinn 2 Agility. Det blir er fortsatt 5 helger igjen og eksamen derfor så blir det så man har mindre ork til å gjøre organiserte ting på kveldene. Jeg har også en gammel og dement bestemor og som jeg ønsker å tilbringe tid sammen med. Det er noe med det der å prioritere.

Det jeg har vært flink til i det siste er å ta små, men effektive økter med hundene. De får grei fysisk mosjon, men for litt trening hver dag. Bender driver å lærer seg å hilse med en labb som en pynte kinesisk katt som ofte finnes på kinesiske restauranter. Han har virkelig hvert min lille prøve klut når det gjelder trening og han har virkelig fått lide både for dårlig timing og for mye hjelp. Han kommer fort ut av det å blir frustrert. Det koker fort over for han, men trenings gleden er der og det er jo godt å se.

Ellers så er jeg inne i noe jeg har tenkt på lenge. Jeg har med stor motivasjon startet litt egen studering av læringsteori. Kjenner at jeg må lese meg litt opp på stoff som jeg selv har troen på. Din hund og din hund fortsetter er greie bøker, men er ikke basert helt å holdent på de tingene jeg tror på eller som har vitenskaplig forskning bak seg. Det som er nyttig er å kunne mye om alt eller i allefall vite av flere ting. Det gjør at jeg har drevet å surfet litt på nett når det gjelder andre instruktør utdannelser. Det blir ikke i år, men i og med at slik er ganske dyre så er det greit å sjekke ut flere alternativer.

Ellers så prøver jeg også å trene mennesker rundt meg, og når jeg ser en varig endring i adferd skal jeg skrive et innlegg om dette også!

Ingen kommentarer: