søndag 21. februar 2010

Noen steg i riktig retning

Da har ikke Bender bodd hjemme på daglig basis siden løpetiden i mellom jula. Det er i utgangspunktet litt trist, men hos min mor har han det bra. Han får være familie hunden og det består seg av lange turer og mye lek & kos. Med tanke på helsen hans er det veldig godt å tenke på. Selv om jeg egentlig savner og ha to, mest for hundene sin del.

Saga tar veldig liten plass inne. Så lenge det ikke er trening, så ligger hun som oftest og sover. Men når det er mat inn i bilde så er hun helt på. Det som er godt ved å ha hun alene er at man får mye små enkle økter i det daglige. Hun er med til butikken og vi kan ta ei økt der. Jeg har prøvd å shape inn enkel ting og tang på "gjenstander" vi møter. Spesielt jobber vi med ting hun synes er ekkelt. Søppelkassene er slike "gjenstand" som hun går i stor bue når vi går forbi. Der er det en pedal som man kan stå på for å komme opp, som jeg nå etter hvert har fått hun til å hoppe på med to labber og nese target etc. Ser positiv fremgang på denne type trening.

Ellers så har det vært mye fokus på takt endringer og løping. Slik at hun øker farten når jeg øker farten, og ikke at jeg legger farten hvordan tempo hun løper i. I og med at hun har vært så lydberørt av mine bevegelser med både klær og sko så har vi rett og slett lagt oss til den vanen. Ser fortsatt at hun kan bli lav i slike øvelser, ørene ligger ganske flatt og hun løper som en rev med bøyd hode. Men ved å bruke litt stemme så vet hun hva jeg er ute etter og hun tar i sånn at jeg får noe å belønne. Så etter å ha forstått hva jeg er ute etter så kommer halen, og jeg får belønnet den adferden jeg vil ha. Glad hund med attitude og som tar i og galopperer. I teorien så er det jo enkelt, belønne den adferden du vil ha!

I og med at jeg har belønnet en hund som kun er med, så har hun fått en del belønning for å løpe sakte, så jeg har fått det jeg har belønnet. Det har vært en ganske lang vei og komme seg ut av dette mønsteret og jeg vil nok møte meg selv i veggen senere også. Det jeg har lært er at man må bygge selvtillit på mange områder og i mange forskjellige miljøer. Hvis ikke ting funker så ta frem noe som hunden har lett for. Har jo lest om dette mange ganger, men det er så vanskelig å gjøre i praksis, når hunden ser ut som den dør, og man selv har lyst til å gjøre det samme fordi hunden har det så kjipt. Jeg håper at dette har gjort meg til en bedre hundetrener slik at hunden har det bedre sammen med meg i trenings situasjon.

Vi har vært på agility trening to ganger denne uka og ser forbedringer for hver gang. Det som alltid har reddet Saga, selv hvor redd hun har vært, er at hun er konstant opptatt av mat. Det gjør at jeg synes hun er en ufattelig kul hund å trene. Bender har aldri hatt den samme spiriten,og selv om vi ofte har jobbet med redsel når det gjelder Saga. Hun jobber uansett så lenge at det er mat som har høy nok betydning, i de forskjellige situasjonene. Ved veldig høy redsel så er det eneste som funker koteletter, biff eller noe som ligger veldig høyt oppe på belønnings-skalaen. Når hun er trygg så jobber hun like godt for en tørr for kule. Treninga går iallefall fremover og på vår hjemmelagede vippe så har hun nå en trygg adferd selv om hun ikke liker selve lyden etter vippa. Halen er høy og mat er bra :)

Ingen kommentarer: