torsdag 13. mars 2008

Siste kurs kveld på lydighetskurs

Vi har ikke trent oss i hjel før siste kurs kveld, men vi var en tur på Asko på onsdag. Møtte Marit og Oben og fikk hjelp til baklengskjeding av innkalling fra sitt. Bender var ikke helt på og det var vell Asa som hadde den beste treningen.

Fortsatte med treningen på slalomen og det funker fint. Skal ikke rushe det hele, men har bestem meg for å kun kjøre frem over og la hun gå fremover uten og trene så mye på . Nå når man har pinnen stående 1,2 m fra hverandre og ca 7 og 1, så vil jeg vente til jeg har de på en rekke med vinklet inngang før jeg generaliserer vinklene. Synes det er bedre siden det er nærmere en vanlig slalom. Tror resten kommer etter hvert som vi får kommet oss dit. Ellers så er Asa en spennende hund som kommer til å bli fartsfull og må starte og trene enkle føringsøvelser hun prøver også lett å gå bak meg.

Konkurranse avslutting på kurset
Satt hjemme og tenkte på hvilken øvelser jeg ville ta og kom frem til at jeg ville ta alt uten om lineføring. Vi har trent lite på det og var usikker. Vi dukket opp og Bente sa det var greit å gi godbiter når det passet hver enkelt. Så tenkte jeg skitt lag gå ta hele programet, briste eller bære. Det var kaldt og en del vind ute så vi var heldig og få gå innendørs. Felles dekken så fant han ut at han ville sleike seg litt og jeg ba Eirin om å få han til å legge seg. Mest i frykt at han skulle reise seg også får at han ikke fikk lov til det. Ellers så var han kjempe flink. Oppsitten gikk bra. Fokuserte på og ikke kikke rett ned på han. Tror det er med på å få han opp uten å si komando, som at jeg ber han tilby riktig adferd. Ellers så gikk både lineføring og fri ved fot overaskende bra. Han fikk godbit og kos etter endt øvelse. Jobbet veldig bra selv om det var veldig nære folket som satte og kikket på. Veldig fornøyd med de fleste øvelsene, men det første som jeg vil prike på et inngangen til ståen. Jeg lærte i dag at man skal stå sammen med hunden og så sette ned i sitt. Slik var det ikke når vi tok apelmerke prøven, så faktisk første gang vi har prøvd det og sitten var vell sånn akkurat på håret i det jeg sa det. Hoppet skjedde vell nesten uten kommando og syntes ikke den var helt bra. Ellers så er jeg veldig fornøyd med innsatsen vår og mine nerver var minimale og det tror jeg var bra. Dessuten så er jeg fornøyd med at jeg ikke kikket så mye på han og stolte på at han gjorde det han skulle. Fikk belønnet slik jeg ville etter på med lek og springing til bilen hvor vi feirer det hele med masse godbiter. Fikk 176 poeng, dvs 1.premie. Fin kveld!

Har laget masse godbiter av lever, egg, mel, hvitløkspulver og parmasan i pulverform. Hundene elsker de og veldig enkle og lage:)

Når blir det påske ferie hvor vi skal gå på ski i Resdalen, men kanskje vi tar en treningsøkt på tirdag!

Ingen kommentarer: