mandag 21. april 2008

Kurs med Mija andre dag

Etter noen timers søvn var igjen klar for å lære noen nye "moves" på banen. Vi startet med øvelser for å lære å bruke en "treadel". Med ett hinder fikk vi lære hunden hunden signalet for treadel. Vi satt hunden rett på hindret med retning rett frem og fører hadde plassering ved høyre vinge. Vi gav hunden klar signal og man har da venstre fører hånd opp. Vi skulle da få opp vårt treadel tegn som er å ta høyre hånd opp og man vrir overkroppen mot hunden, mens føttene er rett frem. Først fikk hunden belønning for å komme direkte inntil fører på det tegnet. Det mange av hundene gjorde var impulsivt og hoppe rett frem. Vi måtte rope på hundene slik at de kunne fokusere på føreren og få med seg tegnet. Mange av hundene hoppet impulsivt rett frem. Mye av årsaken til dette var at man ikke fikk ropt til seg hunden fordi den hadde festet seg på hinderet og hunden fikk ikke med seg tegnet. Men etter hvert som hunden fikk lært seg å komme inntil kunne vi gå videre og ta med oss hunden videre til å hoppe hinderet andre veien og belønningen kom da fra venstre hånd. Man starter og bevege seg når man ser at hunden svarer på tegnet og ikke tar hopp hindret rett frem før man sender hunden over hindret på motsatt side. Man fikk så prøve det i en større kombinasjon hvor hindrene var satt opp slik.

2. -
3. I
1. -

Det som må huskes for dette skal funke er at man får opp hånden i riktig øyeblikk og man for vridd overkroppen nok til at tegnet blir synlig for hunden. Når hunden svarte på tegnet var det bare og sende den over hinder tre og belønne. Noen hunder trengte å få belønning etter nr to for at den svarte på tegnet. Dette ble også gjort uten hinder hvor man springer i sirkel og belønner med riktig arm også legger man inn signalet for treadel og belønner når hunden svarer på det. Man må variere både med og belønne vanlig yter svinger i tilegg for og opprettholde det at hunden skal få belønning for å holde seg i yter sving som er det som er hovedregelen.

Så var det over til "push". Hunden skal ta hinderet fra den andre siden, mens man selv skal stå på samme side. Man starter her også med ett hinder. Som Mija fortalte på fredag så har hunden en aktiv linje, den er her: (prikkene er den aktive linjen) *=hund, X=fører

....... -........

* X

Vi startet med at hunden skal få belønning for å søke ut mot den aktive linjen. Hunden skal ikke ta hopp hinderet for den vil da bryte den aktivelinjen. Fører står med skuldrene rett frem og dermed skal hunden rett frem. Vi belønnet derfor at hunden sprang rett frem med en ball. Deretter skal hunden søke opp den aktive linjen for å ta hinderet motsatt vei og få belønning. Man stamper da ut foten ved hinderstøtten til venstre for å markere at hunden skal ta hinderet motsatt vei.

2. -
3. I
1. -

Vi brukte samme kombinasjon som på treadel, men hunden skal gå en 270 grader. Her ble det viktig å være tydlig når man stamper ut for å få hunden til å ta hinderet. Når hunden har festet seg på hinderet kan man springe videre og belønne.

Så var det på tide og se på serpentinen. Serpentin skal taes når man egentlig burde tatt to fremfor bytter i en kombinasjon. Det kan være at man ikke rekker det og da er en serpentin god og ha. Vi startet med ett hopp hvor vi viste hunden tegnet på serpentin. Vi satte hunden på skrå foran hindret og stilte oss diagnalt med hunden på andre siden. Serpentin hånden ble da venstre hånd. Hunden fikk da belønning for å komme inn på den hånden. Når det funket fikk vi gå videre til denne kombinasjonen i et "staket". (har kun de svenske ordene i hodet)

4.- 3.- 2.-

1.-

Serpentin hånden skal komme opp når man ser hunden i diagonalen ved venstre hinderstøtte på nr.3. Hunden tar hinderet og man kan sende den over nr. 4.

Neste kombinasjon var denne:


2. -
1.I

3. -

Setter hunden på skrå foran 1, man stiller seg ved hinder 2. ved venstre ving har venstre hånd som fører hånd. Tar opp høyre hånd når man ser hunden. Hunden svarer på byttet og man kan starte og springe mog nr.3. Hundene fikk en kjempe fin thight sving :)


Viktig for serpentin:
Vi må ligge på forkant slik at man rekker å ta opp serpentin hånden og komme i diagonal med hunden. Når man ser hunden i mellom hindrene skal serpentin hånden komme opp og hunden skal ta hinderet og man kan sende den videre. Forskjellen mellom en serpentin hånd og en treadel hånd er at man vri overkroppen ved en treadel. ( det er sagt med mine ord og passer til mitt hode:)

Beate hadde tatt utskrift av en klasse 2 hoppbane og den satte vi opp for å senere skulle diskutere hvordan gå denne banen etter "Greg's system". Kanskje Beate har en link til banen så kan jeg legge den ut. Det som var spennende er at alt blir så vanskelig når en bane er satt opp. Nesten som man mister hodet i det det står nr skilt ved hindrene. Det som var godt var at jeg hadde sett lyset, men viste det ikke helt selv. I Greg's system skal man se etter fremforbytter, og vi skulle gå banen som vi hadde hatt den perfekte hund. Hvor ville alle fremforbytter være da? Vi ble enige om at det skulle være fire fremforbytter og jammen hadde jeg ikke tenkt det helt selv. Det vil være slik at man må tilrettelegge dette til egen hund i form av at hunden min er så kjapp at jeg ikke vil rekke og ta et fremforbytte her, dermed må jeg ta en serpentin eller et bakombytte.

Noe jeg virkelig har lært eller rettere sagt forstått betydningen av er at man tar et fremforbytte hvis man vet det vil bli bra. Men hvis man vet at det vil bli et dårlig fremfor bytte som at man ikke for tatt bytte der det skal taes; det vil si nærmest neste hinder. Så tar man det som blir best, i form av at et dårlige fremfor bytte er et dårligere alternativ enn et bakombytte.

Vi var jo også så heldig og få prøvd det med egen hund. Vi fikk 5 min til å ta det vi ville på banen. For å gjøre det konkurranse rettet så delte jeg banen med belønning underveis. Med en liten hund som det Bender er så rakk jeg ta de fremforbyttene jeg skulle.

Hadde også en perfekt 12'er slalom. Slalomen har løsnet for Bender, det går ikke fort, men han lykkes på alle forsøk så lenge jeg ikke trener mer enn to til tre ganger på rad. Det skal vi fortsette med så kommer nok farten ;) Pølsa var et problem for oss på i fjor hvor han kom ut igjen og det spørs om han har lært seg og gjøre det når vi går bane. Det gjorde han også i dag, han kom ut igjen. Men på neste forsøk så gikk det bra. Skal prøve det på Nidarosbanen og jeg har nå bestemt meg for at han ikke skal få muligheten til å feile på første forsøk der så det spørs om jeg ikke springer i fra før jeg vet at han går og ikke kommer ut igjen. Også får jeg bygge masse motivasjon for pølsa. Dette lyset fikk jeg først nå i den skrivende stund. Kom på at han gjorde det på NKK helg, men jeg trodde det var kun på Lillehammer. Sett på makan hva man først kommer på når man bare for tenkt seg litt om. Ja ja fint og komme det på før konkurreringen begynner slik at jeg kan rette på det nå.

Stikk ordet for dagen er riktig timing og se på hunden.

Asa fikk trent seg litt i dag hun også. Tok opp til flere sirkler, og hadde kun ett forsøk på blinbytte, men fikk plukket hun opp igjen. Ellers så flyter hun helt forskjellig over hopphindrene enn hva Bender gjør. Mulig årsak, Bender ble sendt til godbitskål veldig tidlig. Asa har fått mye belønning ved kun et hinder. Mulig det er årsaken til at Bender har vært treg på mindre kombinasjoner a'la to, tre hinder. Ser at det hjalp at vi hadde trent en del stjerne med belønning for hvert hinder innimellom for Bender sin del. Kanskje hvis jeg jobber en del med one jump i ulikesetting at jeg for bygd opp litt mer motivasjon for ett hinder. Eller så kan det være så enkelt at Asa er puddel og veldig rask, men det skader nok ikke og trene på et hinder for Bender allikevell.
Vi fikk også startet på hjulet Asa og jeg. Tok med masse godis og klikker'n. Hun fikk klikk for å kikke rett frem og det gjentatte ganger, og tilslutt fant hun på at hun kunne hoppe igjennom. Så gøy når sånne ting funker. Hadde ikke lært om sånne ting når Bender startet sin agility karriere. Så det er så deilig med Asa som kun er klikkertrent. Veldig fornøyd :)

Ellers en super helg med en super gjeng på en super bane og været som vi trønder (å svensker også) bryr seg mye om, var godkjent. Sist, men ikke minst takk til Mija som har oppklart en hel del denne helgen!

For de som gikk kurset så mulig vi ikke kom frem til det samme når det gjelder hva vi gikk igjennom denne helga, men dette var iallefall det som satt igjen i hodet mitt for i kveld/natt....

Ingen kommentarer: