lørdag 19. april 2008

Kurs med Mija, første dag

Da var endelig kurs igjen. Etter teori på fredagen skulle ting settes ut i virkeligheten. Vi startet med at fire av hundene skulle ta stuss øvelser med en fast avstand. Det var veldig intressant at selv om det ikke virker som hundene har dårlig hopp teknikk i utgangspunktet så har man uansett bruk for en slik øvelse. Det var en fin måte og trene hopp på. Det at hunden må tenke på hvordan de hoppet. Hundene fikk belønning uansett så lenge de hoppet over hindrene. Noen hunder viste seg og hoppe tyngre enn antatt og med slike øvelser gjentatte ganger skal hundene i teorien bli bedre hoppere. Siden dette er en øvelse uten føring så er det enkelt og hunden synes det er gøy. Hunden hopper over seks hopp hinder med et fast antall "meter", se Canis artikkel for riktig høyde og mellomrom. Vi hadde en hund som hoppet over de to siste hindrene i et, og i utgangspunktet så skal hunden få sin belønning og etter gjenntatte repitisjoner så finner hunden selv ut at stussing er bedre. Vi som kikket på startet jo spontant og klappe og heie på hunden når den først kom på og stusse de siste hindrene. Det var jo egentlig ikke meningen at vi skulle gjøre, for hunden gjør jo riktig. Belønning er der uansett.

Metoden er jo slik at man skal ikke gjøre noe med de fastsatte "metrene", og etter tradisjonell treningsmetode så ville jo en del av oss ha gjort det enklere for hunden og f.eksempel ha gjort noe med avstanden eller flyttet godbitskålen. Men siden hunden faktisk uansett for belønning så lenge den hopper over hindrene så skal man jo ikke gjøre noe med selve øvelsen for det er jo det hunden skal lære seg, tilpassing av stussene med den avstanden. Det var vell hardt for de fleste av oss. Men det gjør jo ingen ting for hunden synes jo dette er kjempe kult uansett med skålen som venter etter hoppene. Godbitskålen stod med samme mellomrom som hindrene.

Det neste som vi så på, og som jeg ville at vi skulle ha hjelp med var kontaktfeltet. Vi har jo fått adferden "to på og to av" til og funke, men veldig ofte så feiler Bender på første forsøk når vi gjør øvelsen separat. Da har jeg fått en del råd ved det og vidre utvikling av feltet. Ved trening av felt så går vi i enden slik at vi får gått igjennom kun "to på og to av" med belønning. Viktig for Bender er at han alltid for lykkes slik at jeg minsker sannsynligheten for å feile ved første gjennomgang. Veldig kjipt hvis jeg får med det i konkurranse. Problemet er jo ikke at han ikke går helt ned, men jeg får da ikke adferden jeg vil ha. Dessuten så vil det kunne bremse meg og han, i form av at jeg blir usikker når jeg ikke helt stoler på adferden uten og ha prøvd den en gang. Jeg skulle også gjerne ha hatt mer fart på hele hinderet. Siden jeg har adferden har jeg vært usikker på hvordan gripe dette ann. Jeg skal nå øve med godbitskål i enden og samtidig variere hvor jeg selv springer. Gleder meg til og prøve dette, vi prøvde dette på bommen i dag og jeg gleder meg til å prøve det både på møne og bommen.

Etter på øvde vi på fremforbytter først med et 8-tall etter prinsippene i "One jump". Det var en utfordring med min lille Bender. Ved bruk at ett hinder så krevde det hinder sug og eget initativ av hunden og mye jobbing av fører. Vi klarte det til slutt og kunne prøve det ut i kombinasjonen:

2.- 3.-

1.- 4.- 5.-

Utfordringene her var flere. Her er ønsket at man skal kunne sende ut hunden slik at den tar 2 og 3 selvstendig som i en vanlig 180 grader. Slik at man selv kan springe i en diagonal mellom venstre hinderstøtte på 3 og til venstre hinder støtte ved 4 og da ta fremforbytte helt ved nr 4. Når hunden selvstendig tar hinder 2 og 3 må man passe på og ha hunden i øyekroken og springe på slik at man får tatt byttet så nære nr 4 som man kan. Det vanskeligste var vell til slutt for meg som fører og springe på diagonalen og det og huske og ha øye på hunden i det man tar byttet. Noe alle sammen slet med i dag var at man ikke belønner med riktig hånd, men også at man ikke belønner inntil seg når man vil ha hunden inntil seg. Med disse byttene så handler det enormt mye om timing. Så denne kombinasjonen kan vi øve mye på :) Det å få hunden så selvstendig som mulig på 180 graderen gjør at man kan bruke tiden på og komme i riktig possisjon for å få tatt bytte nærmest neste hinder. For de som fikk til dette så det jo kjempe fint ut:)

Ellers ting vi skal trene på frem over. Stjerne (triangel) så den har vi begynt på, 180 grader, 270 grader også er det flere ting med "One jump" vi kan jobbe med. Styrke trening ved høyde trening osv. Tror jeg skal kjøpe dvd'n for å få enda mer innblikk i øvelser som jeg kan gjøre alene. Fint og gjøre på gresset på baksida her og spesielt nå når innimellom synes det er litt pes og kjøre ut midt på dagen.

Siste øvelse var en "svenske sirkel", dvs en firkant som hunden skal løpe som sirkel :)

_ _
I I
I I
_ _

Vil gå fortere etter som vi får trent på 180 grader og man kan bevege seg lengre i fra hunden og hunden vil bli bedre på og søke ut uten fører. Bender syntes det var gøy i allefall!

Asa fikk også trent en del. Hopp hindrene med enkle føringer. En ting Mija sa var at man må passe på hvor man setter hunden i linjen, ved og sette hunden rett frem så vil jo hunden hoppe rett frem eller i noen tilfeller så vil hunden flytte seg selv hvis hunden skjønner hvor den skal. Sett derfor hunden på linje så blir det tettere svinger. Har ikke hvert konsekvent på dette selv om det er kanskje selvsagt for det trente øye.

Asa var faktisk lettere og føre i 8-tallet og det blir spennende fremover. Fikk også prøvd en hel rett tunnel. Skal komme meg på Nidarosbanen slik at jeg kan sette de i triangel, det er tre tunneler så har troa på det. Bør ellers trene mer på sirkel trening uten hindre, men det er jo litt kjedelig så jeg må skjærpe meg :)

Gleder oss til morgen dagen, blir spennende og se om det går flere lys :)

Sist men ikke minst, plassering på belønning er VELDIG VIKTIG!

Ingen kommentarer: