tirsdag 22. juli 2008

Burtrening Saga

Da var helgen som tante over. Det har vært stortsett kun fokus på 3 åringen så Saga har virkelig bare vært familie hund. Synes for min del at det er helt utrolig at både Bente og Marianne, som er de jeg kjenner som har hund og barn, og faktisk er aktivt trener. Jeg var kjempe sliten da hun kom i seng. Fikk forsterket sengen hennes så hun lå faktisk ofte i sengen sin og slappet av mens Hanna stortsett hadde hele stua for seg selv.

I går kveld så startet jeg fortsettelsen av burlek innlæringen. Må fortsatt ha hjelp av dvd'n for jeg har utrolig dårlig kortidshukommelse og er vell ikke den flinkeste når det gjelder og lage meg skjema etc for å holde orden på treninga. Ser jo bare mer og mer nødvendigheten av det når man trener to hunder. Spørs om det blir mer enn en nødvendigehet og kanskje et must for å komme videre i treninga.

Litt av cluet for oss er at når jeg forsterker buret så er det ingen entusiasme i forhold til å komme ut. Tenkte jeg skulle prøve meg litt frem og gav en dårligere belønning doko, tenkte bedre med belønning enn ikke. Så etter vi hadde gjort det noen ganger og ting funket fint så hadde vi en pause og siste kveldstur. Jeg har kommet til steg tre i filmen og skal da sende hunden inn i buret og belønne masse med mat og stemme, lukke døren, så åpne burdøra få hunden i sitt, belønne det for så rope han ut av buret også skal hunden frivillig gå inn i buret og få pang belønning for det. På turen så forsterket jeg navnet hennes med klikkeren og fikk bekreftet at jeg har vært for ivrig i forbindelse med overlevering av godbit at hun blir litt usikker når jeg har klikket og ikke møtter hun med godbiten. Så vi fikk trent masse på at hun må komme helt inntil meg og få godbit. Ser jo at det blir en del fallgruver etter hvert siden jeg ikke har hatt hun fra hun var 8 uker, selv om hun er fortsatt valpete. Det er lett for å hoppe over noen steg :) Så det kommer nok til å komme flere frustrerte innlegg når jeg ikke skjønner noe. Flaks for meg så har jeg jo prøvd og feilet og gjøre fortsatt med Bender.

Så når jeg skulle fortsette bur treninga så ville hun fortsatt ikke ut. Så som Susan sier i sin dvd så kan det skje spesielt med valper at de synes det er bedre og være i buret enn og komme ut. Noe som ikke er negativt, men man må også forsterke det at hunden kommer ut og at det også er greit. Tok frem leverpostei tuben og det løste det hele :) Skal i fremtiden filme med selv i denne treninga, men har et gamelt kamera så får ikke lagt ut noen film. Blir mest for min egen del, er veldig dårlig på variering av hvordan jeg selv beveger meg og treninger det for å få generalisert nok til å gå videre.

Skal selvfølgelig til Tromsø og ikke Hamar. Skal trene med Bender nå i kveld, men først skal vi legge flis i gangen vår :)

Ingen kommentarer: