søndag 6. juli 2008

Det var jammen lenge siden...

Vi har trena og konkurrert, men orke til å sette seg ned og blogge har ikke vært der. Har lagt ut en del bilder da, så noe har jeg jo gjort.

Like før trønderhelga så var frustrasjon stor. Hva skal jeg gjøre med Bender og farten? Sendte Eva en mail for å få noen gode råd, og det hadde hun :) Men det var for tett inn på konkurranse til å få gjort noen store kromspring, men i hodet mitt hadde det jo begynt og boblet litt.

Trønderhelga:
Lørdagen hadde vi en disk i hopp, men husker ikke helt hva det var som var årsaken til det. Vi fikk et napp i agility. Hvor han hadde et feilfritt og fint løp, men dessverre så labbet han igjennom banen og det endte i en tidsfeil. 1.plass ble det og vi vant jo 12 kg for så det var jo bra.
Søndagen var vi så heldig at Jens kom og kikket på oss, og da ble jeg veldig glad. Siden jeg var så skuffet etter går dagen måtte jeg virkelig ta meg sammen for å prøve og gjøre det hele til en bedre opplevelse for Bender. Jeg ordnet det slik at noen holder Bender mens jeg går i fra han så får han komme til meg like før vi skal inn. Ellers så hoppet jeg en del og varmet han opp med klikk og belønning for sving. Vi hadde et kjempe løp i hopp som var første løpet, og det endte med napp. Jeg var dessverre så uheldig at jeg klappet på Bender i det han skulle gå igjennom tunnelen så det ble en vegring som var min feil ellers veldig fin tid. Det hjalp veldig at jeg hadde bestemt meg for å la han søke ut hindrene selv og det ble en del bak bytter for å la han få jobbe litt selvstendig. Følte at jeg var mer rettferdig overfor hunden og det hjalp faktisk på nervene også. I agility'n fikk vi litt problemer etter to hopp hinder og når vi skulle i slalom. Det var noe som lukta så godt, men med tålmodighet og ingen stress så fikk jeg startet han igjen og var veldig fornøyd med løpet. Gikk et ganske bra lag løp også hvor det ble tidsfeil, men var fornøyd med egen handling.

Så etter trønderhelga så har vi i hovedsak trent på svinger, tunneler og fart, slalom og fart på kontaktfeltshindrene. På onsdag denne uke så trente vi på noe vi aldri hadde gjort før og jammen var ikke det bra. Tunnel under bom har vi aldri prøvd og det var kjempe skummelt syntes Bender.

Vi har hatt noen fine økter i helga også. På lørdag var vi på Gauldal banen sammen med Annica. Da trente jeg ihjel slalomen igjen... Veldig god på det :) Bender fikk sin belønning, men det var lite jobbing. Skal i fremtiden prøve og sette det i en kombinasjon for da økes intensiteten og jeg får lurt han til å tro at det ikke er slalom vi trener. Ellers så fikk vi trent på en del svinger og fremforbytter og intensiteten øker og var fornøyd med økten. Ellers så trente vi også på fart over bom og den har kommet seg betraktelig!!! Begynner og bli fornøyd :)

Så i dag på Terrierbanen så satte vi opp en kombinasjon fra Fanny Gotts sin blogg. I hovedsak så gikk kombinasjonen ut på bak bytter og det trenger vi trening i. Jeg delte kombinasjonen og belønnet veldig ofte. Annica mente at det hjelper når jeg trykker på, men det er alltid en gylden middel vei når det gjelder Bender, så jeg må jobbe med meg selv når det gjelder dette i konkurranse situajson. Ellers så hadde jeg noen repitisjoner på bom og A-hinder og det flyter så bra og farten er suveren. Vippa er bedre, men tåler veldig lite forstyrrelser. Annica flyttet på slalomen og da ble han skremt og hoppet av. Det gikk sakte de siste repitisjonene, men det ble bedre. Det er da man er glad det bare er trening slik at det går ann og rette det hele. Fin helg for Bender dette. Leke lysten er på topp, men skal passe på og variere med god godbit også, tar kortere tid.

Saga får også være med og trene. Inntil nå så har jeg stortsett shapet inn forskjellige adferder i en ildfastform. Det har fungert kjempe bra. Jeg leser nå for tiden "When Pigs Fly - Training success with impossible dogs " av Jane Killion og får mye gode tips der. Har klikket på stå, ligg og sitt, men har vært veldig avventende for har vært litt usikker på hvordan jeg skal gjøre de forskjellig tingene. Bender er jo en crossover så det blir litt anderledes føler jeg. Har drevet med sikte trening og starten på to på og to av. Dessuten så har jeg endelig funnet en leike som hun liker veldig godt. Saga var med på grillparty hos noen venner av oss som har katt og der fant vi en leke mus og det var toppen. Den har vi ødelagt allerede, men vi bruker skinnet med snøre og det funker som bare det. Ellers så er jeg meg selv lik, det er vell som de fleste sier man gjør nye feil med hund nr. to. Jeg er jo av den effektive typen, og har da to ganger på rad børstet Saga på Gauldal banen uten noen tanke for det, annet en at hunden er ferdig børsta. Noe hun ikke syntes sånn kjempe mye om, selv om hun fikk godis. Så jeg troppet opp med museleken, og hadde trua på at vi skulle få trent litt sirkel trening. Hun syntes jeg var teit og hun hadde lav haleføring. Det gikk lissom ikke helt inn der og da, men syntes hun var utrolig lav og forsiktig. Jeg gav meg med leke treningen og tok frem pølsa og klikkeren. Det fungerte bedre og vi hadde en del tunnel trening. Det ble fin økt, men jeg dro hjem med en følelse av at det var noe jeg ikke forstod. Så gikk det et lys her i mårrest om hva jeg faktisk hadde gjort. Så det tok to ganger med børsting som gjorde at hun fikk dårlige assosisajoner til stedet. Hunden lærer fort :) På terrierklubben i dag så tok jeg frem leken og det så til å funke bra. Også er det så fint og ha Annica som kan pushe litt på oss og passe på og gjøre de riktige tingene. Jeg har det ikke travelt, så jeg trenger noen som sparker oss litt i gang. Så vi har startet på inn shapingen av hopphinderet. Det syntes hun var kjempe gøy, og det gjør jo mitt agility hjerte veldig glad. Det vistes at vi hadde trent litt på sikting for hun kikket bra fremover. Dessuten så må jeg nok gjøre en jobb med sirkelarbeidet med godbit som belønning, selv om jeg ikke er så god på det. Hun ønsker og bryte linjen min i bak kant. På tur så gjør jeg i hovedsak et fremforbytte når hun bytter side og kommer på inner side hvis det er tydlig. Iallefall så blir det spennende fremover og vi koser oss! Skal legge ut et super søtt bilde av Bender og Saga, hvor de koser seg godt!

Ingen kommentarer: