søndag 20. juli 2008

Saga har alene tid

Siden Saga har løpetid så har Bender vært til mamma siden torsdag. Det har gått veldig greit og ha de sammen, men i helga så har Jens og jeg fått prøvd oss som små barnsforeldre. Onkelbarnet til Jens, Hanna Sofie på 3 år, har hatt vannkopper og skulle egentlig være i Buvika, men siden hun ble syk så fikk hun være hos oss. Faren til Jens har ikke et imunforsvar som ikke tåler koppene. Så må innrømme at jeg syntes det var greit og bare ha en hund hjemme, spesielt siden løpetida var kommet.

Saga har oppført seg som et prakt eksempel av en hund. Hun er mye roligere enn hva Bender noen gang har vært sammen med barn. Saga synes nok at de både er bråket og litt ville, men hun skvetter heller unn enn og oppsøke de. Bender har vell mer tendensen til å tenke at hvilken leke er denne saken. Saga roer seg også kjempe fint alene og jeg er veldig fornøyd med at det ikke ble noen tull med å være alene. Det er jo faktisk første gangen hun er alene hjemme hos oss. Har jo jobbet mye med buret og det kan nok hjelpe en del, dessuten så er hun jo mye mer trygg er nå. Senga har vi også forsterket enn hel del og hun er virkelig god på og ligge i ro i den, mens vi andre gjøre andre ting.

Ellers så har hun fått være med på flere turer i skogen og ved sjøen uten Bender. Det tror jeg har vært nyttig for hun og også for meg. Artig å se hvordan hun takler situasjoner som jeg ikke har sett henne i før.

Ellers så fungerer hun greit med løpetid. Men merker at det nærmer seg at hun er høyløpsk, eller i hvert fall så tror jeg det. I de siste dagene så har hun virkelig skvettet når vi går tur. Dessuten så er det veldig stort der bak også det må være gode indikasjoner. Er fornøyd med at hun fortsatt vil jobbe med meg, men leke lysten er mindre enn vanlig.

Har nå kommet inn etter en tur med Saga, og forskjellen på og ha en tispe og en hanne er at man to ganer i året i tre uker har en hann hund og ellers i året har man en en tispe som vil jobbe hele tida. Kanskje litt overdrevet, men nå når hun går tur så tisser hun og blir veldig gal når hun ser en annen hund. Fra tidligere når vi har gått og hun kun og kikker på meg etter hun har gjort i fra seg.

Blir litt lite trening for Bender før Hamar, men han synes sikkert det er godt og få litt fri. Han har fått gått fine skogsturer og bare vært hund :)

Ingen kommentarer: