lørdag 30. august 2008

Fanny kursdag 1

Da var det kurs igjen. Jeg hadde gledet meg masse til kurset, og med Bender som har vært så bra i det siste så måtte vell det gå bra? Første øvelse var en dobbel boks, og det første som skjedde var at jeg ikke husket hvordan vei vi skulle. For meg kom det en del ekstra nerver siden Bender har vært lav og treg i boksen før. Dessuten med en dose prestasjonsangst så fikk det meg til og nesten frike litt ut. Synes det største utfordringen er og holde jevn fart og stole på at hunden faktisk tar de hinder han skal. Det å bli med hunden for langt ut er noe som går igjen. Man kommer seg da ikke like langt i forkant som man burde være for og rekke og ta sitt
bytte. Bender er også for dårlig grunntrent slik at jeg kan slippe han tidligere og heller være på riktig plass når bytte skal skje.

For at ikke Bender og jeg skulle miste all piffen så fikk han ligge resten av dagen i buret. Annica var så snill og tilbydte seg å låne meg Cisco. Det er virkelig som natt og dag, Cisco trykker som et lokomotiv. Det er ikke tid til å tenke i mellom hindrene. Vi hadde en ganske vanskelig kombinasjon hvor man måtte stille et lite sekund for å få hunden til og rette seg opp. Så det hele handlet om timing, og jeg hadde virkelig ikke tålmod til at det skulle gå. Etter på når jeg gikk ned Cisco så kom jeg på at jeg faktisk ikke kikket på han før jeg startet og løpe videre. De andre øvelsene gikk bedre, og jeg har virkelig fått kjørt meg i dag. Kjempe artig og få løpe så mye og ser at det hjelper meg med å få flyten. Så takk til Annica som lot meg låne Cisco'n. Forhåpentligvis så klarer jeg og ta med meg noe av dette til jeg skal handle de søte små...

Har lært kjempe masse i dag også, og det fine med og få høre de samme teoriene fra flere instruktører er at man for fortalt det samme med andre ord. Jeg føler nå at jeg vet mer om når bytte skal taes. Man må se mer på når hunden tar av. Så jeg har nå letter for å gi tilbakemelding på om bytte ble for sent eller ikke.

Ellers så er det flere ting vi må trene på. Det å få hunden til å reagere på aksellerasjon og deaksellerasjon, noe hunden også gjør naturlig. Det å få hunden til og ta hinder på rett linje når man står lengre i fra, der overasket Bender på den øvelsen vi fikk tatt. Dessverre så fikk jeg ikke belønnet det, da jeg var så forvirret over at det gikk bra. Det har vell samtlige fått høre, og det er noe man må bli flinkere på. Når hunden gjør rett så for den belønning også fortsetter man heller videre. Man er så fokusert på, og for ikke gitt den belønningen som burde ha vært der. Det er jo noe man egentlig vet, men ikke bruker nok i praksis. Ellers så blir det mye one jump og bokser fremover.

Ingen kommentarer: