mandag 11. august 2008

Første trening etter ferien

Ja da var det på'n igjen, :) og da er både Saga og Bender i hus. Jeg og Marianne møttes på Nidarosbanen på formiddagen. Siden jeg stort sett har liggi i sofan siden ankomst fra Moskva så hadde jeg ikke planlagt treningen på alvor. Dessuten så hadde jeg også glemt mitt snasende nye kamerea, så slalom trening var uaktuelt. Jens skal dessuten skrive ut en artikel om slalom fra Cleanrun som Annica har lånt av Lillian. Ellers så har jeg jo tenkt en del etter Tromsø og har bare bestemt meg for å gjøre treninga mye mer effektiv og enkel. Før Nidarosstevne den 24. august skal jeg ikke gå hele baner, men ta deler og bryte midt i og gjøre ting litt anderledes.

Så har jeg noen tanker i forhold til det med bur treninga. For Bender så er buret veldig godt forsterket fra før av. Han har vell ikke en korrekt sitt, men jeg ser at jeg ikke har tålmodighet til å lære inn alt på nytt. Ønsker og få brukt buret i treninga nå med engang.

Kjørte noen runder bare med hopp fra buret. Et hopp og belønning med lek også tilbake til buret ( han får godbit i buret). Målet med treninga er kun og få opp motivasjonen og fart. Kjørte så et strekke med hjul hopp tunnel og en stjerne. Synes farten var bedre på tilbake tur en frem og det spørs om jeg må la han få belønning i godbit i rør siden det vises som det funker best. Dessuten er det jo godbit jeg alltid belønner med i konkurranse situasjon. Så jeg bør kanskje bruke godbit etter endt øvelse før jeg sender han tilbake slik at det er lik verdi. Jeg kjørte også en del kun tunnel og to hopp med et fremfor bytte. Farten var upåklagelig så jeg må smøre meg selv med tålmodighet og få kun trent småe ting med mye belønning og høy fart.

I forbi farten så har jeg lest igjennom artikkelen http://www.carpemomentum.nu/Agilitymassighet.htm og jeg har jo lest den før, men må vell bli litt mer tro i mot fokuset, man har på trening og det man gjør i mellom øktene. Tror det og ha han i bur også vil hjelpe i mellom øktene. Jeg planlegger også og få trent mer med Saga, slik at han kan se på og bli litt mer motivert for å jobbe med meg. Er liksom alltid så redd for at han skal bli sliten slik at jeg legger han bilen for at han skal få fred.

Saga fikk trent bur trening med all slags mulig av forstyrrelse, ikke helt ut i fra boka, men men... Hun klarte seg kjempe fint og hun sitter som bare det når bur døra åpnes. Har variert litt på om jeg belønner at hun kommer ut, har jo hatt tilfeller der hun er treg på og komme ut. Dessuten så gjorde jeg et fatalt forsøk på og få røret med godbit intresant, men Bender lå ved siden av og frøkena må ha mer ro i ny innlæring så det var urettferdig av meg. Skal fortsette bur treninga og gleder meg til å få brukt det videre i treninga. I utgangspunktet er hun forsiktig og tror det er lurt og få trent fart fra starten.

Ellers så er planen og legg opp en plan for begge hunder, hva jeg skal gjøre fremover og prøve og bruke skjema og få oversikt over hvordan de lykkes. Dermed bruke mer tid på planlegging og mindre på det når jeg er dratt ut for å trene.

1 kommentar:

R&R sa...

hei, hei..
flink du e te å oppdater!
Har endelig klart og lagt ut film. ligg nånn få på youtube og nånn på bloggen, ska legg ut fler, men youtube e litt klikk så må vent litt..
har forresten nånn klipp med dæ som kommentator, veldig bra!!