lørdag 23. august 2008

Klar for søndag?

Ja siden det har tatt tid og bli kvitt Moskvaparasittene så har det vært lite hund. Pågående prosjekt er tetting av trapptrinn og flytting av ting og tang fra huset til bestemor. Det har derfor stortsett vært turer langs Orkla. Knudsen har vært på gamle trakter, og har drømt seg litt bort, til da verden var enkel og livet var en schæferhund:)

Nå skal det sies at livet med en schnauzer og en jackis også er bra! Vi hadde noen enkle søksøvelser i skogen langs med elva og det er helt utrolig og se hundene jobbe. De er så forskjellig på mange vis og spesielt med nesen i fokus. Bender går veldig stort, mens Saga går smått sånn sett et unikt par. En pinne forsvinner sjelden så veldig lenge.

På tirsdag stakk vi innom Stavsøra før vi dro til Orkanger og vi trente kun enkle ting. Dessverre så ble jeg distrahert og var litt urettferdig med Bender. Det kom noen kjeft som egentlig var litt uberettiget, så man blir litt frustrert av seg selv til tider. Heldigvis så har man innsikt til å se at man gjør noe galt. Saga fikk trent og gå både bom og A-hinder. Det var kjempe bra og jenta sprang jo helt til slutten. Kom fort frem til siden to på og to av ikke er ferdig stilt at jeg skal sette skål slik at jeg ikke får den teste fasen og mister fart. Så tendensen allerede at hun ble treger når hun oppdaget at jeg gjerne ville at hun skulle stoppe på slutten. Ellers så veldig fornøyd med innsatsen. Tok hun i bånd bort til hinder slik at fokuset blir der det skal være. Jenta er jo tross alt bare valp!

Onsdagsmorgen var Annica og Marianne klar for tidlig trening. Jeg hadde behov for og få trent litt fart med enkel slalom. Bender var i god form, og det nye nå er at etter lesning og forsking så jagger jeg han i slalomen igjen med ja ja ja. Annica oppdaget på et tidligere filmklipp av meg at han ofte venter på og få et slags fri signal på sisteporten. Så filmet jeg meg jo selv og oppdaget det samme. Banen var med et gjerde av 3 hopp hinder også en slalom oppover i banen til en boks for så og ned til en ny slalom og utgang fra gjerdet. Bender var i god form og jeg brukte leke og godbit. Buret blir nå brukt konsekvent når jeg ikke bruker hunden. Her blir det ikke tid til og miste fokus. Dessuten så har jeg jo jobbet med motivasjonen til buret og den er stor. Så man må benytte seg av det som motiverer "barnet". Det jeg helt glemte var bruk av pinne som belønning. Marianne skal debutere med moren til Saga, Luna, så det blir spennende. Saga fikk trent hopp over hinder og skål på A-hinderet. Ellers så var det så kjempe herlig fordi hun bare løp på til den blåe tunnelen som hun har prøvd tidligere. Den lå i en bue og det har vi ikke gjort før, men motivasjonen var stor! Blir ofte imponert hva denne frøkena husker, herlig hund!

På torsdag så var vi en tur hos Lillian, og hun har den mest fantastiske hagen noen kan få i en by. Vi satte opp fire hopphinder og en slalom etter den fantastiske bane boka som Annica har kjøpt. Vi har filmet min trening, men dessverre så har jeg ikke fått tid til å sette meg inn i hvordan jeg skal gjøre det. Bender gikk som ei kule og etter hvert så fikk vi flotte slalomer med fin fart. Pinne var belønning nok, dessuten så må han nå dele bur med Saga og det var mye mer attraktivt og trene med meg. Akkurat nå så er vi veldig glad i B-boy! Saga imponerer med at hun sikter fint på hopphinder og jammen klarte vi ikke to hopp på rappen. Vi ser allerede at hun også er veldig fører var. Ser ikke på det som et problem, men skal bruke god tid på og få generalisert sug mot hinder og selvstendighet.

Så dette har hittil vært en kjempe fin treningsuke. I mårra så er det så mye som skjer at jeg bare skal innom banen for å ta noen få hinder og for å ta en 12 pinnerslalom. Litt risikabelt, men jeg har trua og jeg angrer nok hvis noe rart skal skje på søndag. Men så lenge at jeg klarer og holde bevegelse og si ja ja ja underveis så bryr jeg meg ikke så mye om det blir noen feil. Tross alt så var det mye mer tragisk og se på hunden som slikka på pinne to eller tre i Tromsø. For gjør vi først feil på slalomen nå så blir det jo ingen napp så da, sier jeg heller fart på det hinderet er viktigere enn selve feilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Såg att du fått lagt ut bilderna från Lillehammer:) Fina var de o jag gillade dina kommentarer, du e ju faktiskt en ganska kul tjej;)

Ses imorgon!
Kram Ankan & co